Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Body experience in patients with mental disorders

Negatieve lichaamsbeleving bij mensen met psychische problematiek

Mensen met psychische problematiek hebben een negatiever gevoel over hun lichaam dan de algemene bevolking. Dat concludeert Mia Scheffers in haar proefschrift naar lichaamsbeleving bij patiënten met psychische aandoeningen. Dankzij haar onderzoek is het mogelijk om de lichaamsbeleving van mensen met psychische problematiek beter te meten. Daardoor kan het resultaat van behandeling specifiek gericht op lichaamsbeleving ook beter in kaart worden gebracht.

Lichaamsbeleving is een combinatie van lichaamsattitude, lichaamswaardering en lichaamsbewustzijn. Bij een groot aantal psychische stoornissen is er sprake van een negatieve of verstoorde lichaamsbeleving. Psychomotorische therapie en soortgelijke therapieën richten zich op verbetering van de lichaamsbeleving. Maar de lichaamsbeleving werd tot nu toe nauwelijks gemeten, omdat er geen goed meetinstrument voor is. Scheffers beschrijft haar onderzoek naar de Nederlandse versie van het meetinstrument Dresdner Körperbidl Fragebogen (DBIQ-NL), een vragenlijst die ze liet invullen door personen uit de algemene bevolking en door patiënten met psychische problematiek, zoals depressie of traumagerelateerde stoornissen.

Scheffers concludeert allereerst dat de geteste vragenlijst DBIQ-NL inderdaad geschikt is om de lichaamsbeleving te meten. Met dit meetinstrument toont ze aan dat de lichaamsbeleving bij patiënten met psychische stoornissen inderdaad negatiever is dan bij gezonde mensen. Ze keek ook naar verschillende stoornissen in het bijzonder. Daarbij viel op dat vrouwen die al jong een – vaak seksueel – trauma hebben opgelopen, een extreem lage lichaamsattitude hebben. Scheffers adviseert om in de behandeling meer aandacht aan negatieve lichaamsbeleving te besteden met onder andere psychomotorische therapie. De onderzochte vragenlijst kan ingezet worden om de effecten van de behandeling zichtbaar te maken.

Mia Scheffers (1958) is bewegingswetenschapper. Zij werkte eerder als lichaams- en bewegingspsychotherapeut en was docent en onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds 2009 is zij verbonden aan Hogeschool Windesheim als onderzoeker bij het lectoraat bewegen, gezondheid en welzijn. De titel van haar proefschrift luidt: “Body experience in patients with mental disorders”.