Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genetic and environmental correlates of Tourette Syndrome

Mohamed Abdulkadir: Invloed van genen en omgeving op het ontstaan van tics

Het syndroom van Gilles de la Tourette is een erfelijke aandoening die gekenmerkt wordt door motorische en vocale tics. Hoe deze tics ontstaan is nog niet helemaal duidelijk. Eerder onderzoek wijst er wel op dat zowel genetische factoren als omgevingsfactoren mogelijk een rol kunnen spelen. In dit proefschrift probeerde Abdulkadir een beter beeld te krijgen van deze invloed door de genetische- en omgevingsfactoren die een rol spelen in kaart te brengen.

Tijdens het onderzoek maakte Abdulkadir gebruik van twee langlopende studies die informatie verzamelen over Tourette-patiënten, de Tourette International Collaborative Genetics en de Avon Longitudinal Study of Parents and Children. Abdulkadir vond aan de hand van deze data geen afzonderlijke genen die de tics konden verklaren. Hij zag echter wel een combinatie van signalen in het genoom, de zogenoemde polygene risicoscore, die een rol leken te spelen bij het ontstaan van tics. Daarnaast bleken alle tics, van niet-klinische tot klinische ernst, een vergelijkbare genetische achtergrond te delen.

Abdulkadir identificeerde ook een combinatie van complicaties tijdens de zwangerschap het risico op tics beter kon verklaren dan als de patiënt slechts één complicatie had. Dit resultaat, en de vondst van de polygene risicoscore, benadrukt volgens de promovendus het belang van het gezamenlijk bestuderen van omgevings- en genetische risicofactoren om de oorzaken van tics beter te begrijpen.

Curriculum Vitae

Mohamed Abdulkadir (1986) studeerde moleculaire levenswetenschappen (bachelor en master) aan de universiteit van Maastricht. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling psychiatrie van het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn promotieonderzoek was in samenwerking met Rutgers University in New Jersey. Inmiddels is hij werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij de Universiteit van Genève, Zwitserland. De titel van zijn proefschrift luidt: “Genetic and environmental correlates of Tourette Syndrome”.