Over ons Actueel Evenementen Promoties

Living with chronic headache

A personal goal and self-regulation perspective
Promotie:Mw. Y. (Yvette) Ciere
Wanneer:17 januari 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. R. (Robbert) Sanderman
Copromotors:dr. A. (Annemieke) Visser, prof. dr. J. (Joke) Fleer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Living with chronic headache

Leven met chronische hoofdpijn

Als iemand met chronische hoofdpijn tijdens een hoofdpijnaanval meer positieve emoties ervaart, vermindert dit de negatieve emoties die normaliter tijdens zo’n hoofdpijnaanval ervaren worden. Dat concludeert Yvette Ciere in haar proefschrift, waarin zij de impact van chronische hoofdpijn op het dagelijks leven onderzocht. Het onderzoek geeft inzicht in factoren die eraan bijdragen dat patiënten een (in hun ogen) waardevol leven kunnen leiden ondanks de grote impact van chronische hoofdpijn.

Ongeveer drie procent van de wereldbevolking leidt aan chronische hoofdpijn. Niet alleen hoofdpijnaanvallen, maar ook gebrek aan energie en een negatieve stemming belemmeren deze mensen in hun dagelijkse bezigheden en het nastreven van persoonlijke doelen. Ciere bracht de invloed van chronische hoofdpijn op het dagelijks leven in kaart en ook de manier waarop mensen hiermee omgaan.

Met behulp van digitale dagboekvragenlijsten concludeert Ciere onder meer dat pijn, een gebrek aan energie en een negatieve stemming elkaar gedurende dag versterken en de dagelijkse bezigheden verstoren. Maar als mensen tijdens een hoofdpijnaanval positieve emoties ervaren, zoals blijdschap of trots, ervaren ze minder negatieve stemming door de pijn. Ciere onderzocht ook het effect van hoofdpijn op het nastreven van persoonlijke doelen. Als het behalen van die persoonlijke doelen door de hoofdpijn minder goed  lukt, gaat dat gepaard met een meer negatieve stemming (bijvoorbeeld frustratie of somberheid). Veel patiënten moeten belangrijke doelen opgeven om een balans tussen het nastreven van doelen en de beperkingen van de hoofdpijn te bereiken. De resultaten van het onderzoek kunnen gebruikt worden om psychologische ondersteuning af te stemmen op de behoeften van mensen met chronische hoofdpijn.

Yvette Ciere (1988) studeerde Gezondheidspsychologie aan de universiteit van Leiden Haar onderzoek valt binnen het onderzoeksprogramma Health Psychology Research van onderzoeksinstituut SHARE en is gefinancierd door Provincie Friesland en zorggroep Pasana. Ciere is momenteel werkzaam als psycholoog, onderzoeker en docent aan het Leids UMC en de universiteit Leiden.