Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:H.J.R. van Faassen
Wanneer:14 oktober 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. I.P. (Ido) Kema, prof. dr. R.P.H. Bischoff, prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Development and applications of novel strategies for the enhanced
mass spectrometric quantification of biogenic amines

Ontwikkeling van nieuwe LC-MS/MS technieken voor detectie van biogene aminen

Om kleine moleculen zoals vitaminen, hormonen en biogene aminen te detecteren in ons lichaam, maken klinisch chemische laboratoria in toenemende mate gebruik van een combinatie van vloeistofchromatografie en massaspectrometrie (LC-MS/MS). Deze techniek is echter nog niet altijd gevoelig genoeg om bijvoorbeeld biomarkers van zeldzame ziektes te detecteren. In dit proefschrift onderzoekt Van Faassen daarom nieuwe manieren om met behulp van LC-MS/MS meerdere relevante moleculen in een keer te detecteren zonder hierbij de gevoeligheid te verliezen.

In zijn onderzoek richt Van Faassen zich met name op de biogene aminen. Dit zijn biologisch actieve stoffen die een of meer aminegroepen bevatten en gemaakt zijn uit aminozuren. De bekendste voorbeelden zijn dopamine, adrenaline en serotonine. Zeldzame neuroendocrine tumoren kunnen deze soort stoffen uitscheiden, dus is het belangrijk om deze biogene aminen op tijd te detecteren en aan de hand van deze stoffen de tumor te karakteriseren.

Uiteindelijk lukte het Van Faassen om methodes te ontwikkelen om de verschillende biogene aminen, precursors en metabolieten zeer gevoelig en betrouwbaar te detecteren in het bloed van patiënten. Deze methodes bleken in de klinische praktijk een toegevoegde waarde, dus Van Faassen hoopt dat zijn technieken in de toekomst kunnen bijdragen aan verbeterde laboratorium diagnostiek van neuroendocrine tumoren.

Curriculum Vitae

Martijn van Faassen (1980) studeerde Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek aan de Hogeschool Drenthe in Emmen en werkte vervolgens 5 jaar in Duitsland als onderzoeker. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het laboratorium Bijzondere Chemie van de afdeling Laboratoriumgeneeskunde van het van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als wetenschappelijk laboratoriummedewerker bij dezelfde afdeling. De titel van zijn proefschrift luidt: "Development and applications of novel strategies for the enhanced mass spectrometric quantification of biogenic amines."