Over ons Actueel Evenementen Promoties

From bugs to buttermilk

Epidemiological and molecular aspects of gut health
Promotie:Mw. E.F. (Ettje) Tigchelaar-Feenstra
Wanneer:14 december 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. C. (Cisca) Wijmenga, prof. dr. E.J.M. Feskens
Copromotor:prof. dr. A.P. (Alexandra) Zhernakova
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
From bugs to buttermilk

Voedingspatroon beïnvloedt darmflora en darmklachten

Rode wijn en karnemelk zijn goed voor onze darmflora. Bovendien blijken personen met darmklachten minder vezels te eten en juist meer vlees. Dat zijn enkele van de conclusies die Ettje Tigchelaar-Feenstra trekt in haar promotieonderzoek naar de relatie tussen darmflora en darmgezondheid. De uitkomsten van haar onderzoek geven nieuwe aanknopingspunten voor het ontwikkelen van behandelingen ter verbetering van de darmgezondheid. Eerder dit jaar is het volgende persbericht over dit onderzoek verschenen: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/Lifestyle-heeft-sterke-invloed-op-darmbacteriën.aspx

Eén op de tien personen in Nederland heeft last van darmklachten. Die klachten hebben vaak een negatieve impact op het dagelijks leven. Al langer is bekend dat de samenstelling van bacteriën in de darm – de darmflora – en voeding hierbij een belangrijke rol spelen. Tigchelaar gebruikte data van het grootschalig onderzoek LifeLines in Noord-Nederland om de rol die voeding en darmflora spelen bij darmproblemen beter te begrijpen.

Een greep uit de resultaten van Tigchelaars onderzoek: karnemelk, rode wijn en fruit hebben invloed op de darmflora, maar ook ziekte, medicatie, roken en leeftijd beïnvloeden de darmflora. Bovendien blijkt de darmflora te veranderen als personen overstappen naar een glutenvrij dieet. Mensen met darmklachten blijken minder appels, noten, zuivel en volkoren brood te eten. Een individueel voedingsadvies kan hierbij waardevol zijn. Tot slot toont Tigchelaar aan dat het meten van acht factoren uit bloed of ontlasting genoeg is om onderscheid te maken tussen personen met ernstige darmklachten en personen zonder darmklachten. De ernst van de darmklachten kan met deze acht factoren ook vastgesteld worden.

Ettje Tigchelaar-Feenstra (1986) studeerde Voeding en Gezondheid aan de Wageningen University. Zij voerde haar onderzoek uit binnen onderzoeksinstituut GUIDE in het onderzoeksprogramma Groningen Institute for GastroIntestinal Genetics and Immunology (3GI). Het onderzoek werd gefinancierd door het Top institute Food and Nutrition (Wageningen).