Over ons Actueel Evenementen Promoties

Hydrogen sulfide

Protective properties in models of disease
Promotie:Mw. P.M. (Pauline) Snijder
Wanneer:01 december 2014
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H. (Harry) van Goor, prof. dr. H.G.D. (Henri) Leuvenink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Hydrogen sulfide

Waterstofsulfide kan lichaam beschermen tegen schade door hoge bloeddruk

Waterstofsulfide (H2S), een gas bekend als de geur van rotte eieren, kan het hart en de nieren beschermen tegen schade door hoge bloeddruk. Dat ontdekte Pauline Snijder. Zij onderzocht de beschermende effecten van H2S in verschillende doseringen en toedieningswegen, om zo een brug te slaan naar klinische toepassing.

Het gas waterstofsulfide ontstaat tijdens de rotting van zwavelhoudende organische stoffen. De stof wordt ook, in kleine hoeveelheden, in veel celtypen gemaakt, en speelt een rol in het reguleren van de bloeddruk, het afremmen van ontstekingsprocessen en het modificeren van de activiteit van verschillende eiwitten. Recent werd bovendien duidelijk dat H2S het lichaam kan helpen de zuurstofvraag te verlagen door het in een winterslaap-achtige stand te zetten, waardoor het lichaam 90% minder energie omzet. Snijders onderzoek borduurt verder op deze inzichten.

De promovenda ontdekte onder andere dat H2S beschermt tegen oxidatieve stress, een factor die een belangrijke rol speelt in ouderdomsziekten. Ook concludeert ze dat H2S bescherming kan bieden in situaties van zuurstofgebrek, zoals bijvoorbeeld tijdens een hart- of niertransplantatie, of in het geval van een hoge bloeddruk. Deze en andere inzichten uit dit preklinisch onderzoek kunnen helpen om de toepassing van waterstofsulfide in de klinische praktijk mogelijk te maken. Dat zou bijvoorbeeld goed nieuws zijn voor nier- en hartpatiënten die een transplantatie moeten ondergaan.

Pauline Snijder (1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG, de Jan Kornelis de Cock stichting, en de Nierstichting. Snijder werkt als arts-assistent Kindergeneeskunde in het Erasmus MC - Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam.