Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. J.N. Doornberg, prof. dr. H.C. Van Der Veen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The medial patellofemoral complex: Surgical anatomy, dynamic
assessment, and considerations for reconstruction in the treatment
of patellofemoral instability

Het mediale patellofemorale complex: chirurgische anatomie, dynamische beoordeling en overwegingen voor reconstructie bij de behandeling van patellofemorale instabiliteit

Tanaka richtte zich in haar proefschrift op patella-instabiliteit, ook wel instabiliteit van de knieschijf. Dit is een moeilijk te behandelen probleem vanwege de multifactoriële aard ervan. Hoewel reconstructie van zacht weefsel de primaire procedure is geworden bij de chirurgische behandeling van patella-instabiliteit, blijven er veel uitdagingen bestaan bij het optimaliseren van de resultaten van deze procedures.

Ons begrip van de anatomie van het mediale patellofemorale complex (MPFL) blijft evolueren, nu inclusief de quadricepspeesvezels en de term MPFC (medial prefrontal cortex), om dit ligamenteuze complex dat hecht aan zowel de patella- als de quadricepspees beter weer te geven. Ons vermogen om patellaire stabiliteit te beoordelen heeft implicaties voor onze diagnostische mogelijkheden, evenals ons vermogen om intraoperatief de functie van de MPFC te beoordelen. In haar proefschrift heeft Tanaka veelbelovende dynamische beeldvormingsmodaliteiten beschreven.

De rol van anatomische risicofactoren zoals trochleaire dysplasie, patella alta en slechte uitlijning van het bot, en hun invloed op de reconstructie van zacht weefsel, moet nog steeds worden beoordeeld om de optimale chirurgische procedures voor de behandeling van patella-instabiliteit bij elke patiënt beter te kunnen identificeren.

CV Miho Tanaka

Miho Tanaka (1979) studeerde Human Biology (BA) en Sociology, Social Stratification and Inequality (MA) aan de Stanford University, Verenigde Staten. Momenteel is zij werkzaam als Universitair hoofddocent Orthopedische Chirurgie van het Massachusetts General Hospital; Harvard Medical School, Verenigde Staten. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het onderzoeksprogramma SHARE - EXPAND: Extremities Pain and Disability van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: The medial patellofemoral complex: Surgical anatomy, dynamic assessment, and considerations for reconstruction in the treatment of patellofemoral instability.