Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:K. Malinakova
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Religiosity, spirituality and negative religious coping: underlying
issues and associations with health

Religiositeit, spiritualiteit en negatieve religieuze coping: onderliggende problemen en associaties met gezondheid

Religiositeit en spiritualiteit (R/S) kunnen een positieve invloed hebben op verschillende dimensies van het menselijk bestaan die een integraal onderdeel vormen van het leven van veel mensen. Deze interferentie kan echter ook negatief zijn met betrekking tot sommige aspecten, bijvoorbeeld met betrekking tot mentale en fysieke gezondheid of gedragsuitkomsten. Er is meer onderzoek nodig om deze negatieve interferentie en überhaupt de verbanden van R/S en gezondheidsresultaten en de mechanismen die bijdragen aan deze verbanden, beter te begrijpen. Daarom richtte Košárková zich in haar proefschrift op het beoordelen van de verbanden van R/S, negatieve religieuze coping (NRC) en religieuze samenzweringstheorieën (RCT) met onveilige gehechtheid in de kindertijd en volwassenheid, evenals de mogelijke impact van R/S op mentale gezondheid en vaccinatiehouding tijdens de Covid-19-pandemie.

De resultaten van haar werk toonden aan dat jeugdtraumata en onzekere volwassen relaties verbonden zijn met R/S, beelden van God en een hoger percentage NRC. Daarom kan de onzekerheid met betrekking tot gehechtheid één van de wortels zijn van een negatieve perceptie van God, dat bijgevolg één van de onderliggende problemen kan worden van onaangepaste religieuze strategieën. Ze ontdekte ook dat R/S, NRC en religieus fundamentalisme verbonden zijn met de opkomst van RCT met betrekking tot de Covid-19-pandemie en de vaccinatie daartegen. Bijgevolg kan R/S het gedrag van een populatie tijdens de pandemie beïnvloeden en ook het besluitvormingsproces over het al dan niet accepteren van het vaccin.

Dit proefschrift ondersteunt dus de connectie van R/S met andere levensgebieden en geeft een beter begrip van de factoren die de ontwikkeling en uitkomsten van negatief opgevatte R/S kunnen beïnvloeden.

CV Alice Košárková

Alice Košárková (1979) studeerde aan de Saints Cyrillus en Methodius Faculteit der Theologie van de Palacký Universiteit in Olomouc, Tsjechië. Haar promotieonderzoek vond plaats bij Faculteit Medische Wetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarna zal zij werkzaam zijn als assistent professor bij de Palacký Universiteit. De titel van haar proefschrift luidt:  Religiosity, spirituality and negative religious coping: underlying issues and associations with health.