Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

In search of meaning in a world of images

The Photographic Imaginaries of Willem Frederik Hermans, Wright Morris, and Michel Tournier
Promotie:Mw. S.A. (Sasha) RichmanWanneer:13 november 2025 Aanvang:09:00Promotor:prof. dr. M.P.J. (Mathijs) SandersCopromotor:dr. P. WerlyWaar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & AdministratieFaculteit:Letteren
In search of meaning in a world of images

De wisselwerking tussen literatuur en fotografie in het werk van Hermans, Morris en Tournier

Sasha Richman heeft in haar onderzoek een vergelijkende analyse gemaakt van de wisselwerking tussen literatuur en fotografie in het werk van drie twintigste-eeuwse auteurs: Willem Frederik Hermans uit Nederland, de Amerikaanse schrijver en fotograaf Wright Morris, en de Franse schrijver Michel Tournier. Uit het onderzoek van Richman blijkt dat deze auteurs door hun gebruik van fotografie een reeks spanningen en tegenstrijdigheden tonen in hun benadering van het medium.

Hoewel deze schrijvers zich bewust waren van de beperkingen van fotografie – een onderwerp van voortdurende discussie sinds de negentiende eeuw – speelde het medium toch een belangrijke rol in zowel hun leven als hun werk. Deze schijnbare tegenstelling wordt onderzocht aan de hand van drie verschillende, maar onderling verbonden thema’s die in de werken van de auteurs naar voren komen: de gewelddadigheid van de fotografische handeling, hoe fotografie de handeling van zien kan herdefiniëren, en de “fotografische ontoereikendheid” of kwesties die verband houden met fotografische representatie.

Het werk van de drie auteurs daagt uit en herdefinieert wat fotografie kan bereiken, aldus Richman, en verlegt de grenzen ervan ondanks – of juist vanwege – de inherente beperkingen ervan. Bovendien belichamen de fotoliteratuuraspecten van hun werk bepaalde verschuivingen die voortkwamen uit het modernisme, waardoor de auteurs als laatmodernisten kunnen worden beschouwd. De aanhoudende spanningen tussen modernistische en postmodernistische paradigma's weerspiegelen het samenspel van realiteit en verbeelding in hun werken en verklaren eveneens de schijnbare ambivalentie van de auteurs ten opzichte van fotografie.

View this page in: English