Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. S. (Sofía) Puvogel Lütjens
Wanneer:06 maart 2023
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. I.E.C. (Iris) Sommer, prof. dr. B.J.L. (Bart) Eggen, prof. dr. V.A. Palma Alvarado
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neurodevelopment, brain vasculature and schizophrenia

Neurologische ontwikkeling, vasculatuur van de hersenen en schizofrenie

Schizofrenie is een psychische stoornis die voortkomt uit abnormale neurologische ontwikkeling, geleid door genetische en omgevingsfactoren. Meerdere onderzoeken suggereren dat zowel het zenuwstelsel als het vasculaire systeem betrokken zijn bij de etiologie en pathofysiologie van schizofrenie.

In haar proefschrift gebruikte Puvogel Lütjens humane-geïnduceerde pluripotente van stamcel-afgeleide neuronen om vroege neurologische ontwikkeling in schizofrenie te bestuderen. Om de fysiologische neurogenese van volwassenen en de mogelijke contributie van de cerebrale vasculatuur aan de pathofysiologie van schizofrenie te onderzoeken, werd eencellige genexpressieprofilering van post-mortem hersenweefsel uitgevoerd. Haar bevindingen suggereren dat verstoringen in de neuronale communicatie al aanwezig zouden kunnen zijn in de vroege ontwikkelingsstadia van schizofrenie, waardoor het vermogen van het zenuwstel om snel en efficiënt te reorganiseren gecompromitteerd zou kunnen worden. Dit zou kunnen leiden tot de ontwikkeling van neurale circuits die gevoeliger zijn voor schadelijke of stressvolle externe factoren. Anderzijds werden maar weinig transcriptionele veranderingen geïdentificeerd, die zich beperkten tot pericyten en ependymale cellen, tussen de hersenvasculatuur van mensen met schizofrenie en gezonde controles. Dit suggereert dat er geen grote betrokkenheid is van de hersenvasculatuur bij schizofrenie.

Deze data en observaties dragen bij aan het begrijpen van de hersenpathologie van schizofrenie en aan de kennis van de menselijke neurologische ontwikkeling en heterogeniteit van de hersenvasculatuur.

CV Sofia Puvogel Lütjens

Sofia Puvogel Lütjens (1992) studeerde Biologie aan de aan de Universiteit van Chili. Haar promotieonderzoek vond plaats aan de afdeling Biologie van Universiteit van Chili en bij de afdeling Biomedische Wetenschappen van Cellen & Systemen van de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel is ze werkzaam als postdoctoraal onderzoeker op de afdeling Genetica in het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen. De titel van haar proefschrift luidt: Neurodevelopment, brain vasculature and schizophrenia.