Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. S. (Simona) Horanicová
Wanneer:19 juni 2023
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld, prof. A. (Andrea) Madarasová Gecková, PhD
Copromotors:D. Husarova, PhD, dr. A.F. (Andrea) de Winter
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Is school not calling? Adolescents’ experiences at school,
contributing factors and consequences for a healthy development

Impact van schoolervaringen op gezondheid en ontwikkeling

School is een belangrijke omgeving voor de ontwikkeling van jongeren. Op school verwerven jongeren nieuwe kennis en vaardigheden en gaan ze allerlei relaties aan. Het is dan ook belangrijk dat scholen optimale leeromstandigheden bieden en voor positieve ervaringen zorgen. Uit onderzoek is echter gebleken jongeren in Slowakije en andere Oost-Europese landen school steeds minder positief ervaren. Daarom onderzocht Horanicová in dit proefschrift welke factoren een rol spelen bij schoolervaringen van jongeren en de mogelijke impact van deze ervaringen op hun gezondheid en ontwikkeling.

Horanicová vond onder andere dat leraren sterk van invloed zijn op de tevredenheid, de academische presentaties en het welzijn van jongeren op school. Negatieve ervaringen op school hangen bovendien samen met minder goede gezondheid en negatieve gedragsuitkomsten zoals betrokkenheid bij ruzies en spijbelen.

Deze bevindingen bieden ook mogelijkheden om specifieke onderdelen van het onderwijssysteem te verbeteren. Zo is het belangrijk om goede en effectieve onderwijsmethoden te hanteren en de fysieke omgeving zo te veranderen dat het inspirerend werkt voor de leerlingen, en kan het helpen om de manier waarop de leraren met hun leerlingen omgaan te verbeteren. Met deze maatregelen kun je volgens Horanicová het onderwijsproces van jongeren verbeteren en negatieve gezondheidsgevolgen voorkomen.

Curriculum Vitae Simona Horanicová

De titel van het proefschrift luidt: “Is school not calling? Adolescents’ experiences at school, contributing factors and consequences for a healthy development”. Simona Horanicová (1993) studeerde Psychologie aan de Pavol Jozef Safarik University in Košice, Slowakije. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de PJ Safarik University in Košice.