Over ons Actueel Evenementen Promoties

Adolescents’ engagement in physical activity – measurements, risks and outcomes

Promotie:Mw. V. (Viktoryia) Karchynskaya
Wanneer:19 juni 2023
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld, prof. A. (Andrea) Madarasová Gecková, PhD
Copromotors:dr. A.F. (Andrea) de Winter, J. (Jaroslava) Kopcakova, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adolescents’ engagement in physical activity –
measurements, risks and outcomes

Factoren van invloed op lichaamsbeweging bij adolescenten

Voor jongvolwassenen is het erg belangrijk om voldoende te bewegen, omdat dit veel invloed kan hebben op een goede gezondheid en preventie van verschillende ziekten. De afgelopen tien jaar is de hoeveelheid lichaamsbeweging bij jongeren echter alleen maar afgenomen, met allerlei gevolgen van dien. Daarom onderzocht Karchynskaya in dit proefschrift de mate van lichamelijke activiteit van jongeren en de factoren die daarmee samenhangen.

De eerste conclusie die Karchynskaya uit haar onderzoek kon trekken was dat betrokkenheid bij lichaamsbeweging en lichaamssamenstelling bij jongeren beter moet worden gemeten om de trends beter in kaart te brengen. Daarnaast vond Karchynskaya dat lichaamsbeweging van jongeren inderdaad samenhangt met verschillende gezondheidsuitkomsten zoals lichaamssamenstelling, cardiovasculaire gezondheid, zelf-gerapporteerde fitheid en medisch behandelde blessures.

Deze factoren hebben volgens het onderzoek bovendien invloed op verschillende niveaus van gezondheid. Zo wordt de aan- of afwezigheid van lichaamsbeweging beïnvloed door de jongere zelf, bijvoorbeeld vanwege het beeld dat deze heeft van het eigen lichaam, en de relaties die hij of zij heeft met vrienden en familie. Ook speelt de overige omgeving een rol, bijvoorbeeld of sporten wordt aangemoedigd en of er tijd voor vrij wordt gemaakt.

Curriculum Vitae Viktoryia Karchynskaya

De titel van het proefschrift luidt: “Adolescents’ engagement in physical activity – measurements, risks and outcomes”. Viktoryia Karchynskaya (1988) studeerde Psychologie aan de University of Brest in Wit-Rusland en de University of Trnava in Slowakije. Ze deed haar promotieonderzoek bij de PJ Safarik University in Košice, Slowakije, en de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als psycholoog.