Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Boundaries, transitions

Autismespectrumstoornis bij adolescenten en volwassenen

De afgelopen decennia is er een forse toename geweest in verwijzingen van volwassenen met de vraag om onderzoek naar autismespectrumstoornis (ASS). Diagnostisch onderzoek naar ASS is complex omdat symptomen binnen en tussen individuen over de tijd sterk kunnen verschillen. Verder is er overlap in symptomen met andere psychiatrische stoornissen. Er is behoefte aan valide instrumenten die het diagnostische proces kunnen ondersteunen, en aan meer kennis over het beloop van autistische symptomen van kind naar volwassene.

Horwitz richtte zich in het eerste deel van zijn proefschrift op de predictieve validiteit van bestaande zelfrapportage ASS-vragenlijsten, en de psychometrische kwaliteiten van een nieuw instrument; de Vragenlijst voor de Inventarisatie van Sociaal gedrag bij Volwassenen (VIS-V). Dit is een multidimensionele ASS-vragenlijst met zowel een zelfrapportage versie als een versie die door een naastbetrokkene wordt ingevuld. In het tweede deel van dit proefschrift lag de focus op de aanwezigheid en beloop van autistische en niet-autistische symptomen bij jongvolwassenen die in hun jeugd de diagnose ASS kregen.

De belangrijkste bevindingen zijn dat bestaande ASS-vragenlijsten onvoldoende predictieve validiteit hebben om te fungeren als screener in de klinische praktijk. Verder heeft de VIS-V een goede betrouwbaarheid en validiteit, en kan diagnostisch onderzoek ondersteunen. Daarnaast voldoen de meeste mensen met mildere ASS-problematiek in de jeugd als volwassenen niet aan de criteria om een ASS-classificatie te kunnen vaststellen, maar er is wel een indicatie om ze te blijven monitoren op psychiatrische problemen. Tot slot zijn sekseverschillen in autisme beperkter dan werd verwacht op basis van de recente literatuur.

CV Ernst Horwitz

Ernst Horwitz (1961) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werd opgeleid tot psychiater in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Daarna was hij werkzaam als psychiater bij achtereenvolgens GGZ Groningen, het UMCG en momenteel bij GGZ Friesland, bij de laatste instelling ook als A-opleider psychiatrie. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Psychiatrie van het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: Boundaries, transitions. Autism Spectrum Disorder in adolescents and adults.