Over ons Actueel Evenementen Promoties

Coaching in secondary and tertiary education

The effects of two interventions on students’ well-being and teachers' stress
Promotie:Mw. T. (Tatiana) Ciff
Wanneer:26 oktober 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M.P.C. (Greetje) van der Werf, prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Coaching in secondary and tertiary education

Positieve effecten YCDI-programma in voortgezet onderwijs en hbo

Het You Can Do It! (YCDI) Mentoring Programma kan jongeren helpen die op school minder goed presteren dan ze zouden kunnen. Het programma beoogt deze ‘onderpresteerders’ te leren zich sociaal-emotioneel beter aan te passen aan school, waardoor ze ook beter gaan presteren. Het programma richt zich op vijf sociaal-emotionele vaardigheden (de ‘5Keys’), namelijk het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen, organisatievaardigheden, omgaan met anderen en emotionele veerkracht.

Tatiana Ciff evalueerde de effecten van het programma bij leerlingen in het voortgezet onderwijs en hbo-studenten. In het voortgezet onderwijs onderzocht zij tevens de effecten op stress van leraren. In beide interventiestudies volgde een experimentele groep het programma en kreeg een controlegroep reguliere mentorlessen.

De resultaten in het voortgezet onderwijs laten zien dat, afgaande op de waarnemingen van de mentoren, de scores op de 5Keys van de ‘onderpresteerders’ in de experimentele groep na afloop van het programma meer zijn gestegen dan die van de leerlingen in de controlegroep.

Afgaande op de zelfpercepties van de leerlingen is er echter geen verschil tussen de beide groepen. Ook bleek er geen effect op de stress van de leraren. In het hbo bleken, afgaande op de waarnemingen van de docenten als van de studenten zelf, de scores van de studenten in de experimentele groep significant en substantieel meer te zijn gestegen dan die van de studenten in de controlegroep. Op grond van deze resultaten luidt de conclusie dat het programma de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen en studenten onder bepaalde condities in positieve zin kan verbeteren.