The role of executive functions in higher education students' learning and success

Executieve functies: de verborgen motor van academisch succes in het hoger onderwijs
Dit proefschrift van Diane Manuhuwa onderzoekt hoe executieve functies—de regulerende vermogens van de hersenen die individuen in staat stellen hun gedrag te controleren, plannen en doelgericht vol te houden—bijdragen aan zelfgereguleerd leren en academisch succes in het hoger onderwijs.
De studies tonen aan dat executieve functies en zelfgereguleerd leren elkaar aanvullen: samen verklaren ze bijna 40 procent van de variatie in academisch succes. Studenten met zwakkere executieve functies en minder effectieve leerstrategieën behalen doorgaans minder studiepunten en lopen een groter risico op studievertraging. Verschillende studentenprofielen laten bovendien zien dat een combinatie van executieve functiestoornissen en lage motivatie bijzonder nadelig is.
Executieve functies werden beoordeeld via zowel zelfrapportages als prestatiegerichte tests; zelfrapportages bieden met name waardevolle inzichten in hoe studenten functioneren in dagelijkse academische contexten. Daarnaast illustreert kwalitatief onderzoek naar strategisch gedrag hoe executieve functies concreet tot uiting komen in studieactiviteiten, zoals plannen, omgaan met afleidingen en het zoeken van ondersteuning.
Op basis van deze bevindingen biedt het proefschrift praktische implicaties voor het hoger onderwijs: integreer de training van executieve functies in het onderwijs, maak ze een expliciet onderwerp van gesprek en begeleid studenten bij het ontwikkelen van strategieën om hun leren te plannen, te monitoren en aan te passen.
Aandacht voor executieve functies is geen bijzaak, maar een voorwaarde voor duurzaam academisch succes en welzijn in het hoger onderwijs.