Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Z.E. Pardoel
Wanneer:27 maart 2024
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.J. (Maarten) Postma, prof. dr. B.W. (Robert) Lensink, prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Copromotor:dr. J.A. (Jeanet) Landsman-Dijkstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The contribution of community-based programmes to health

De bijdrage van gemeenschapsgerichte programma's aan de gezondheid

Niet-overdraagbare ziekten zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak, vooral in lage- en middeninkomenslanden. Ongeveer 60% van de sterfte in Zuidoost-Azië heeft deze ziekten als oorzaak. Die sterfte zal naar verwachting toenemen door verstedelijking, globalisering en veranderingen in levensstijl. Diabetes en hypertensie, met name onder ouderen, vormen daarnaast uitdagingen voor de toegankelijkheid en beschikbaarheid van gezondheidszorg.

Dit proefschrift van Zinzi Pardoel richt zich op het vermogen van community programma’s om niet-overdraagbare ziekten aan te pakken, met name in Zuidoost-Azië. Het onderzoekt het ontwerp en de aanpassing van programma’s, en evalueert de implementatie en impact ervan wat betreft preventie en behandeling van niet-overdraagbare ziekten.

Het proefschrift laat zien welke componenten van effectieve community programma’s essentieel zijn, waaronder de bijdrage van community gezondheidswerkers, familieondersteuning, lokale stakeholders, samenwerking tussen eerstelijnsgezondheidszorg en uitgebreide community programma’s met meerdere doelen, in combinatie met cultuur-gevoelige aanpassing. Het project heeft een handleiding opgeleverd voor contextuele aanpassing van interventies. Daarnaast laat het onderzoek het belang van succesvolle implementatie zien en op maat gemaakt onderwijs voor personen die het meest kwetsbaar zijn voor niet-overdraagbare ziekten en gezondheidsongelijkheid zien.

De bevindingen laten zien dat duurzaam gezondheidsbeleid in lage- en middeninkomenslanden samenwerking met gezondheidsfaciliteiten, culturele geschiktheid, regelmatige training voor community gezondheidsvrijwilligers en voldoende financiering vereist. De bevindingen suggereren verder om culturele aanpassing, betrokkenheid van belanghebbenden en succesvolle implementatiemodellen te evalueren.

Het toepassen van deze inzichten kan de doeltreffendheid van community programma's verbeteren wat betreft het voorkomen en behandelen van niet-overdraagbare ziekten in Zuidoost-Azië en wereldwijd. Dat kan met name ten goede komen aan kwetsbare bevolkingsgroepen en een verbeterde volksgezondheid.