Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. ing. G. (Girbe) Buist, dr. N. Couto
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Identification of potential vaccine targets in livestock-associated
Staphylococcus aureus

Identificatie van nieuwe aangrijpingspunten voor vaccins tegen uierontsteking bij koeien

Mastitis, een infectie van de melkklieren, is een veelvoorkomende veeziekte. De bacterie Staphylococcus aureus is de belangrijkste veroorzaker van mastitis. Mastitis bij koeien leidt tot grote economische verliezen voor veeboeren en de zuivelindustrie door een verminderde melkproductie, kosten voor diergeneeskundige behandeling, het ruimen van dieren en preventieve maatregelen.

Mastitis bij koeien is bovendien een risico voor de volksgezondheid door de mogelijke aanwezigheid van bacteriële toxines en antibiotica in melkproducten en door de mogelijke transmissie van S. aureus van koeien naar de mens. De waarneming dat S. aureus regelmatig van vee op boeren wordt overgedragen laat zien dat dit een reëel risico is. Aanpassingen van S. aureus aan de mens worden versneld door overdracht van mobiele genetische elementen (MGE) die genen bevatten voor virulentie, ontwijking van het immuunsysteem en antibioticumresistentie. Effectieve vaccins tegen S. aureus zijn daarom zeer wenselijk om mastitis te bestrijden, maar ze bestaan helaas nog niet. In zijn proefschrift richtte Vera Murguia zich daarom op de identificatie van eiwitten op het bacterieoppervlak als mogelijke aangrijpingspunten voor vaccinatie. Speciale aandacht werd besteed aan S. aureus-isolaten van koeien met mastitis in Mexico, waarbij zowel aangrijpingspunten voor vaccins als de rol van MGE werden onderzocht. De resultaten laten zien dat bepaalde domeinen van eiwitten op het bacterieoppervlak aantrekkelijke aangrijpingspunten zijn voor inclusie in een vaccin tegen mastitis bij koeien.

Tezamen laten de resultaten beschreven in dit proefschrift zien dat een combinatie van genoom-, proteoom- en immunologische analyses de identificatie van aangrijpingspunten voor nieuwe vaccins tegen veterinaire stafylokokkeninfecties mogelijk maakt.

CV Elias Vera Murguia

Elias Vera Murguia (1986) behaalde zijn bachelordiploma in de Biologie aan de National Autonomous University of Mexico (UNAM) en zijn masterdiploma in de Genetica en Moleculaire Biologie aan het Center for Research and Advanced Studies van het National Polytechnic Institute (CINVESTAV-IPN) in Mexico. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Microbiologie en Infectiepreventie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij streeft naar een academische loopbaan in Mexico. De titel van zijn proefschrift luidt: Identification of potential vaccine targets in livestock-associated Staphylococcus aureus.