Over ons Actueel Evenementen Promoties

Community-acquired respiratory virus infections in lung transplantation

Assessment of impact and treatment strategies
Promotie:A.E.S. (Auke) de Zwart
Wanneer:01 maart 2023
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H.A.M. (Huib) Kerstjens, dr. J.W.C. (Jan-Willem) Alffenaar
Copromotors:dr. E.A.M. Verschuuren, dr. A. Riezebos-Brilman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Community-acquired respiratory virus infections in lung
transplantation

Effect van luchtwegvirussen op getransplanteerde longen

Voor patiënten met een longaandoening is een longtransplantatie een zeer ingrijpende maar vaak levensreddende behandeling. Om de ontvangen longen in goede conditie te houden, moeten de patiënten de rest van hun leven de juiste medicatie slikken, bijvoorbeeld om de immuunrespons te onderdrukken, en daarnaast regelmatig op controle komen in het ziekenhuis. Een infectie met een luchtwegvirus kan voor deze patiënten veel gevolgen hebben, maar welke effecten dit precies zijn is nog niet goed in kaart gebracht. Daarom onderzocht De Zwart in dit proefschrift het effect van verschillende luchtwegvirussen op patiënten die een longtransplantatie hebben ondergaan.

De Zwart vond allereerst dat er in veel gevallen chronische schade kan ontstaan in de getransplanteerde longen na virale luchtweginfecties. De schade van verschillende virussen lijkt daarbij vergelijkbaar te zijn. Het effect van de minder bekende para-influenzavirussen is bijvoorbeeld vergelijkbaar met dat van het alom bekende griepvirus. Daarnaast vond De Zwart dat voor het nut van antivirale medicatie maar beperkt bewijs is.

In het onderzoek keek De Zwart ook naar de effecten van de lockdownmaatregelingen die waren ingesteld vanwege SARS-CoV-2. Hij zag dat in de periode van social distancing, naast het coronavirus, andere luchtwegvirussen veel minder mensen infecteerden, met vaak een afname van meer dan 80 procent. Dit heeft mogelijk een positief effect gehad op de longfunctie van longtransplantatiepatiënten, want deze gaat normaal elk jaar iets achteruit, maar in deze periode stabiliseerde de longfunctie juist. De Zwart concludeert dat het effect van luchtwegvirussen – ook andere dan SARS-CoV-2 – op de longfunctie niet onderschat moeten worden.

Curriculum Vitae Auke de Zwart

De titel van het proefschrift luidt: “Community-acquired respiratory virus infections in lung transplantation - Assessment of impact and treatment strategies.” Auke de Zwart (1993) studeerde geneeskunde aan de rijksuniversiteit Groningen. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Longziekten en Tuberculose van het GUIDE-instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als ANIOS bij het UMCG.