Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Focus on functioning in person-centered nurse-led diabetes care

Persoonsgerichte zorg voor patiënten met diabetes type 2

Diabetes type 2 is een veelvoorkomende chronische aandoening, die sterk samenhangt met overgewicht en weinig beweging. Verhoogde bloedglucosewaarden bij diabetes kunnen leiden tot ernstige complicaties. Om dat te voorkomen is vaak medicatie en een gezonde leefstijl nodig. Om patiënten hierbij te helpen wordt een persoonsgerichte zorgbenadering aanbevolen waarin zorgverleners samen met de patiënt de best passende zorg bepalen. In de dagelijkse praktijk blijkt dit soms lastig, en daarom zocht Wildeboer in dit proefschrift naar handvatten voor de klinische praktijk.

Voor haar onderzoek sprak Wildeboer met patiënten en zorgverleners over  persoonsgerichte diabeteszorg. Hieruit bleek dat naast medicatie ook gezondheidsvaardigheden, diabetes-gerelateerde stress en het vertrouwen van de patiënt een belangrijke rol spelen in het reguleren van de bloedglucose. Patiënten vinden het belangrijk dat er rekening gehouden wordt met hun gezondheidsvaardigheden. Ook geven zij aan dat een vertrouwensrelatie met de zorgverlener hen helpt om actief deel te nemen aan het diabetesconsult.

Diabetesverpleegkundigen gaven aan dat met name biomedische factoren relevant zijn in de zorg voor de patiënt, en in mindere mate psychosociale factoren. Daarnaast bleek dat ‘samen beslissen’ met de patiënt nog niet altijd wordt toegepast. Om diabeteszorg op deze punten te verbeteren, pleit Wildeboer ervoor om het dagelijks functioneren van de patiënten als referentiepunt te nemen in de zorg, inclusief persoonlijke en externe factoren die daarop van invloed zijn.

Curriculum Vitae

Anita Wildeboer (1964) studeerde Verplegingswetenschap aan de Universiteit Utrecht. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Wildeboer is parttime werkzaam als Diabetesverpleegkundige in Beatrixoord (UMCG). Daarnaast werkt zij als interimmanager in de eerste lijn. De titel van haar proefschrift luidt: “Focus on functioning in person-centered nurse-led diabetes care - An exploration of views of patients and healthcare providers, in particular the nursing profession, on person-centered diabetes care and patient factors affecting health outcomes.”