Over ons Actueel Evenementen Promoties

Understanding hallucinations outside the context of psychotic disorders

An epidemiological, phenomenological and pathophysiological perspective
Promotie:dr. M.M.J. Linszen
Wanneer:27 september 2021
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. I.E.C. (Iris) Sommer, prof. dr. P. Scheltens
Copromotor:dr. R.M. Brouwer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Understanding hallucinations outside the context of psychotic
disorders

Hallucinaties begrijpen buiten de context van psychotische stoornissen

Hallucinaties worden van oudsher bestudeerd in de context van psychotische stoornissen, zoals schizofrenie. Ze komen echter bij veel verschillende ziektebeelden voor, en zelfs in de algemene bevolking. Linszen richtte zich in het onderzoek van haar proefschrift op het beter begrijpen van hallucinaties bij slechthorendheid, de ziekte van Alzheimer en in de algemene bevolking.

Een van de belangrijkste bevindingen uit haar proefschrift is de samenhang tussen slechthorendheid en auditieve hallucinaties. Hoe slechter het gehoor, des te hoger het percentage mensen met recente auditieve hallucinaties. Deze mensen horen bijvoorbeeld muziek, stemmen, of de deurbel. In sommige gevallen hebben mensen veel last van hun hallucinaties. Verder blijkt dat hallucinaties niet veel voorkomen bij mensen met een vroeg stadium van de ziekte van Alzheimer. Als zich dan toch hallucinaties voordoen, dan dient men ook rekening te houden met mogelijke andere ziektebeelden waarbij hallucinaties kunnen optreden, zoals slechthorendheid of dementie met Lewy Bodies. Het derde deel van het proefschrift geeft een overzicht van de zeer diverse verschijningsvormen waarmee hallucinaties zich in de algemene bevolking kunnen presenteren. Ook blijken mensen uit de algemene bevolking die kortgeleden nog stemmen hebben gehoord meer fouten te maken op een taal-waarneemtaak.

Met de informatie uit dit proefschrift kunnen zorgverleners betere uitleg en diagnostiek geven over hallucinaties. Ook geven de bevindingen aanwijzingen over onderliggende mechanismen van hallucinaties. Ten slotte zijn de bevindingen ook relevant voor het brede publiek; hallucinaties gaan nog vaak gepaard met stigma en de angst om gek gevonden te worden. Deze thesis laat een veel genuanceerder beeld van hallucinaties zien.

CV Mascha Linszen

Mascha Linszen (1988) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Haar promotieonderzoek deed zij bij prof. dr. Iris Sommer en prof. dr. Philip Scheltens aan de afdeling Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, het Alzheimercentrum  van het Amsterdam UMC en de Rijksuniversiteit Groningen. Vanaf 2019 is zij werkzaam als arts in opleiding tot psychiater bij het Universitair Centrum voor Psychiatrie te Groningen, waar zij haar werkzaamheden na haar promotie zal voortzetten. De titel van haar proefschrift luidt: Understanding hallucinations outside the context of psychotic disorders.