Over ons Actueel Evenementen Promoties

Deriving value from lignocellulose by catalytic depolymerization and catalytic funneling strategies

Promotie:Dhr. X. (Andy) Wu
Wanneer:20 december 2022
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. K. Barta, prof. dr. J.G. (Gerard) Roelfes
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Deriving value from lignocellulose by catalytic depolymerization
and catalytic funneling strategies

Chemische bouwstenen uit lignine dankzij katalyse

In zijn promotieonderzoek heeft Andy Xi een krachtige katalytische trechtermethode gepresenteerd die in staat is om een ​​complex van gedepolymeriseerde ligninestromen om te zetten in een breed scala aan goed gedefinieerde chemische, polymere en farmaceutische bouwstenen. Centraal in deze methode staat het gebruik van in de handel verkrijgbare Raney-nikkelkatalysator. Daarnaast heeft hij ook de synthese beschreven van een reeks volledig bio-gebaseerde en recyclebare polyesters en polycarbonaten met instelbare thermische en mechanische eigenschappen.

Andy Xi verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Synthetische Organische Chemie van het Stratingh Instituut, met financiering via de Chinese Scholarship Council. Hij werkt nu als postdoc aan het Massachusetts Institute of Technology (VS).