Over ons Actueel Evenementen Promoties

Managing technical debt: prioritising and quantifying architectural smells

Promotie:Dhr. D.D. (Darius) Sas
Wanneer:19 december 2022
Aanvang:16:15
Promotors:P. (Paris) Avgeriou, Prof, prof. dr. F. Arcelli Fontana
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Managing technical debt: prioritising and quantifying architectural
smells

Bepaling van de onderhoudskosten van software

Software bouwen die werkt is een kostbare aangelegenheid. Die software werkend houden en tegelijkertijd voldoen aan de steeds veranderende eisen is nog duurder. In feite bedraagt het onderhoud van software tot 75 procent van de eigendomskosten. Dus hoe zorgt men ervoor dat de software die vandaag wordt geschreven morgen kostenefficiënt is?

‘Technische schuld’ is een metafoor waarmee we de inefficiënties die het onderhoud van software duurder maken, kunnen beschouwen als een schuld die we moeten terugbetalen. Door het identificeren, prioriteren en beheren van technische schuld kunnen we de kosten van het onderhoud van software in de toekomst verlagen.

Het promotieonderzoek van Darius Sas richtte zich op de vraag hoe softwarebouwers de hoeveelheid technische schuld in hun software kunnen prioriteren en kwantificeren. Dit deed hij door het opsporen van een type probleem dat ‘architectuurgeuren’ wordt genoemd en dat wijst op delen van de software waar een luchtje aan zit, omdat daar de beginselen van een goed softwareontwerp zijn geschonden.

Door architectuurgeuren te bestuderen was Sas in staat om: (1) te begrijpen hoe ze in de loop van de jaren evolueren (zoals: hoe lang blijven ze bestaan?, worden ze groter? enz.), (2) te leren hoe ze correleren met de wijzigingen die in een systeem worden aangebracht (zoals veranderen aangetaste delen van een systeem vaker dan niet-aangetaste?), en (3) met ontwikkelaars te praten en uit de eerste hand leren hoe zij door deze geuren worden beïnvloed.

Dit alles stelde Das in staat het belangrijkste resultaat van zijn onderzoek te ontwikkelen: een aanpak voor het automatisch prioriteren van gevallen van architectuurgeur met behulp van machine learning, en vervolgens het kwantificeren van de hoeveelheid technische schuld die elk van hen genereert.

Darius Sas verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Software Engineering van het Bernoulli Instituut, met financiering via het EU Horizon 2020 Programma. Hij is inmiddels begonnen met een eigen bedrijf.