Over ons Actueel Evenementen Promoties

Explicit government guarantees and subnational borrowing costs

The Dutch case: three empirical studies.
Promotie:Dhr. B.J.F. (Bernard) van Ommeren
Wanneer:31 oktober 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.A. (Maarten) Allers, prof. dr. J.J.A. Leenaars
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Explicit government guarantees and subnational borrowing costs

Gemeenten doelmatiger bij aantrekken van leningen dan gemeentelijke samenwerkingsverbanden

Bernard van Ommeren verrichtte drie studies binnen de unieke Nederlandse situatie waarin gemeenten geld kunnen lenen met een expliciete overheidsgarantie. De gangbare literatuur stelt dat dergelijke garanties onwenselijk zijn omdat ze tot misbruik aanzetten hetgeen tot onhoudbare schuldniveaus zou leiden. Van Ommeren stelt dat uitgangspunt ter discussie en concludeert dat expliciete overheidsgaranties er voor zorgen dat lagere overheden geld kunnen lenen tegen minimale rentekosten.

In veel landen wordt als gevolg van de tendens tot decentralisatie van overheidstaken naar lagere overheden de schaalgrootte van gemeenten als te klein verondersteld om doelmatig te kunnen opereren. Twee mogelijke oplossingen zijn fusies van gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden. Van Ommeren vergeleek de doelmatigheid van beide oplossingen en concludeert dat gemeenten meer doelmatig zijn bij het aantrekken van leningen dan gemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Gemeenten hebben weinig mogelijkheden om de rente op leningen te verlagen. In veel financiële afdelingen van gemeenten wordt de vraag gesteld of het juist timen van het moment om een lening af te sluiten kan bijdragen aan een lagere rente. Van Ommeren onderzocht vijf gemakkelijk en goedkoop te implementeren strategieën. Hij concludeert dat de resultaten van de verschillende strategieën sterk verschillen en dat de keus afhangt van het doel dat uiteindelijk bereikt moet worden.