Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Brain network signatures of depressive symptoms

Depressieve symptomen geassocieerd met onevenwichtige communicatie in de hersenen

Veel mensen krijgen tijdens hun leven last van depressieve symptomen. Hoewel deze symptomen niet bij iedereen voldoen aan de criteria voor een ernstige depressieve stoornis, zijn ze toch relevant omdat ze de kans op een toekomstige depressieve periode verhogen. In dit proefschrift onderzocht Alonso Martinez hersenscans van mensen met en zonder depressieve symptomen, om er zo achter te komen welke hersenmechanismen een persoon kwetsbaar maken voor een depressie.

Voor het onderzoek maakte Alonso Martinez gebruik van functionele magnetische resonantie beeldvorming (fMRI) om de dynamiek van de neuronale communicatie te onderzoeken. Hieruit bleek dat een onevenwichtige communicatie in het brein ook bij gezonde – niet-gediagnosticeerde – mensen werd geassocieerd met meer depressieve symptomen. Deze verstoorde communicatie lijkt er ook voor te zorgen dat het brein en het gedrag van de persoon minder flexibel wordt, en dat de persoon meer zelfreferentieel gaat denken. Het onderzoek laat volgens Alonso Martinez zien dat veranderingen in hersencommunicatie verband houden met het ervaren van depressieve symptomen.

Curriculum Vitae

Sonsoles Alonso Martinez (1987) studeerde Psychologie aan de Autonome Universiteit van Madrid en de Universiteit van Santiago de Compostella, Spanje, en ze haalde een master in Brain Sciences aan de Universiteit van Glasgow, Verenigd Koninkrijk. Ze deed haar promotieonderzoek bij het NeuroImaging Center van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Brain network signatures of depressive symptoms”.