Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Heartbreak: a model for depression

Relatiebreuk als model voor onderzoek van depressieve symptomen

Het onderzoeken van depressieve symptomen bij gezonde mensen kan waardevolle informatie geven over het ontstaan van een depressie. In dit proefschrift onderzocht Verhallen daarom of het effect van een relatiebreuk een goed model kan zijn om deze depressieve symptomen te bestuderen bij mensen zonder een psychiatrische aandoening. Daarnaast bekeek ze ook of dit relatiebreukmodel geschikt was om factoren te onderzoeken die een rol spelen bij depressie.

Voor haar onderzoek vergeleek Verhallen mensen die een relatiebreuk hadden meegemaakt met mensen in een romantische relatie. De eerste groep vertoonde meer depressieve symptomen. Om dit verder te onderzoeken, werden vrouwen die recent een relatiebreuk hadden meegemaakt dertig weken lang gevolgd en hun depressieve symptomen geclassificeerd van weerbaar tot chronisch leed. De laatste groep vertoonde slechtere cognitieve flexibiliteit en veranderingen in een hersennetwerk.

Verhallen concludeert dat het effect van het verbreken van een romantische relatie wel degelijk lijkt op een depressieve toestand, en daarom kan het een goed model zijn om het ontstaan en beloop van depressieve symptomen te onderzoeken bij gezonde mensen.

Curriculum Vitae

Anne Verhallen (1991) studeerde Biologie, gedrag- en neurowetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij het Cognitive Neuroscience Center van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Op dit moment is ze werkzaam als junior docent bij het Wenckebach Institute for Education and Training van het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Heartbreak: a model for depression.”