Over ons Actueel Evenementen Promoties

New perspectives on institutional intermediaries and small business in developing countries

the importance of institutional contexts and the role of dynamic capabilities
Promotie:S.M.D. Agossou, PhD
Wanneer:06 oktober 2022
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. J. Surroca
Copromotors:dr. C.H.M. Lutz, dr. P. Arque-Castells
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
New perspectives on institutional intermediaries and small business
in developing countries

Aanbevelingen voor stimuleren kleinschalig ondernemerschap in ontwikkelingslanden

Overheden, niet-gouvernementele organisaties, microfinancieringsorganisaties en VN-ontwikkelingsorganisaties bieden programma’s aan om kleinschalig ondernemerschap in ontwikkelingslanden te ondersteunen. Ze ondersteunen ondernemingen met twee soorten programma’s die gericht zijn op het verbeteren van (1) de zakelijke capaciteiten en (2) de institutionele omgevingen. Désiré Agossou onderzocht de voorwaarden waaronder deze programma’s van tussenpersonen effectief kunnen zijn.

Hij toont aan dat de twee soorten programma’s complementair kunnen zijn, dat ze elkaar versterken wanneer ze worden gecombineerd. Agossou laat zien dat de impact van de twee programma’s groter is dan wanneer ze afzonderlijk worden aangeboden. Bovendien hangt de effectiviteit van de programma’s af van de capaciteit van bedrijven om de door de programma's geboden kansen te benutten. Deze capaciteit (‘absorptive capacity’) heeft betrekking op het verwerven en benutten van externe kennis. De ontwikkeling van een dergelijk vermogen gaat verder dan de inbreng van een tussenpersoon en vereist dat bedrijven voortbouwen op kennis die is opgedaan door samenwerking met verschillende tussenpersonen. Kortom, deze bevindingen hebben belangrijke consequenties voor het ontwerp en de uitvoering van programma’s van tussenpersonen om kleine ondernemingen beter te ondersteunen.