Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. M.K. (Marita) Everhardt
Wanneer:06 april 2023
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. W.M. (Wander) Lowie, prof. dr. ir. D. (Deniz) Baskent, M.L. (Matt) Coler, PhD
Copromotor:A. (Anastasios) Sarampalis, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Non-native prosody perception in cochlear implant-simulated speech

Cochleair implantaat zorgt ook bij vreemde taal voor mindere waarneming ritme en klemtoon

Het leren van Engels als vreemde taal is een essentieel onderdeel van het Nederlandse onderwijssysteem. Hoe leerders een vreemde taal verwerven in een schoolomgeving is vaak onderzocht, maar meestal met de veronderstelling dat alle leerders een “normaal gehoor” hebben. Er is veel minder bekend over leerders met een verminderd gehoor, zoals gebruikers van een cochleair implantaat (CI). Deze leerders moeten luistervaardigheden in de vreemde taal ontwikkelen met verminderde auditieve input en kunnen daardoor in het nadeel zijn ten opzichte van hun leeftijdsgenoten die geen gehoorproblemen hebben.

Marita Everhardt heeft voor haar proefschrift onderzocht hoe horen met een CI, ook wel elektrisch gehoor genoemd, het leren van een vreemde taal beïnvloedt. Ze keek specifiek naar Nederlandse adolescenten die Engels als vreemde taal leren in een schoolomgeving in Nederland. Everhardt zoomde in op het effect van elektrisch gehoor voor de perceptie van prosodie (ritme, klemtoon, intonatie) in een vreemde taal. CI-gebruikers en CI-simulatie-luisteraars hebben over het algemeen moeite met het verwerken van prosodische patronen in spraak door de verminderde kwaliteit van het signaal. De vraag is of dit effect hetzelfde is in de moedertaal en de vreemde taal. Uit dit onderzoek blijkt dat er een robuust negatief effect van elektrisch gehoor is voor de perceptie van prosodie, ongeacht de taal. Tijdens het verwerken van prosodische patronen in spraak lijken luisteraars niet sterker te worden beïnvloed door elektrisch gehoor in de vreemde taal dan in de moedertaal. Dit suggereert dat het effect van elektrisch gehoor geen wisselwerking heeft met eventuele cross-linguïstische invloeden die kunnen optreden tijdens de perceptie van prosodie in een vreemde taal.