Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. B.Z. (Behrooz) Alizadeh, dr. E.J. Liemburg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Data-driven subphenotypic dissection of the clinical heterogeneity
of schizophrenia spectrum disorders

Data-gestuurde analyse van verschillende kenmerken van schizofrenie spectrum stoornissen

Eén van de belangrijkste uitdagingen voor een goede classificatie van psychische stoornissen is de grote verscheidenheid, of heterogeniteit, van de kenmerken binnen en ook tussen de stoornissen. Die heterogeniteit kan deels verklaard worden door het ontbreken objectieve diagnostische criteria, maar ook door het feit dat mensen vaak meerdere psychiatrische aandoeningen tegelijk hebben. In dit proefschrift onderzocht Habtewold de heterogeniteit van schizofrenie-spectrumstoornissen, en probeert hij deze te ontrafelen met behulp van data-gestuurde statistische benaderingen.

Voor zijn onderzoek maakte Habtewold gebruik van de longitudinale, Nederlandse cohortstudie GROUP. Met deze data vergeleek hij patiënten met een schizofrenie-spectrumstoornis, hun gezonde broers en zussen en een controlegroep. Hierbij keek Habtewold onder andere naar socio-demografische, klinische en genetische risicofactoren.

Uiteindelijk wist de promovendus zes subtypen te onderscheiden van patiënten met verschillende positieve, negatieve en cognitieve symptomen. Naast genetische factoren waren vooral socio-demografische en klinische factoren van invloed op het beloop van deze symptomen. Tot slot bleek dat een ontregeling in het metabolisme vooral voorkomt bij mensen bij wie schizofrenie zich pas op hogere leeftijd openbaart.

Curriculum Vitae

Tesfa Habtewold (1987) studeerde Klinische en Psychosociale Epidimeologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij de Universiteit Maastricht. De titel van zijn proefschrift luidt: “Data-driven subphenotypic dissection of the clinical heterogeneity of schizophrenia spectrum disorders.”