Over ons Actueel Evenementen Promoties

Partial-wave analysis of the radiative decay of J/ψ into pp¯

Promotie:R. Kappert
Wanneer:29 augustus 2022
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. N. (Nasser) Kalantar-Nayestanaki, dr. J.G. (Johan) Messchendorp
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Partial-wave analysis of the radiative decay of J/ψ into
pp¯

Onderzoek naar onbegrepen massa van protonen

Het standaardmodel beschrijft de kleinste bouwstenen van ons universum, zogeheten quarks en leptonen, en de natuurkrachten die daarop inwerken. De kleinste bouwstenen kunnen zich bundelen tot grotere en zwaardere deeltjes. Deze samengestelde deeltjes noemt men hadronen. Eén van de bekendste hadronen is het proton. Het Higgs deeltje, dat in 2012 voor het eerst gedetecteerd is, verklaart hoe de kleinste bouwstenen hun massa krijgen. Het Higgs mechanisme verklaart echter maar 1 procent van de massa van het proton. De andere 99 procent ontstaat door interne sterke krachten die nog niet goed begrepen worden.

Om die 99 procent beter te kunnen begrijpen is het belangrijk om de productie van hadronen in verschillende processen te bestuderen, en om informatie te verkrijgen van zoveel mogelijk verschillende vervalreacties. Hadronen van de groep charmonia, zoals J/psi en de grondtoestand eta_c, zijn hiervoor zeer geschikte deeltjes. Zij produceren een relatief gemakkelijk te interpreteren spectrum van smalle pieken die elkaar niet overlappen.

In haar promotieonderzoek heeft Rosa Kappert het stralingsverval van J/psi naar een proton (p) en antiproton (pbar) bestudeerd. Het doel van deze studie was om een beter begrip te krijgen van het volledige spectrum van de proton-antiproton invariante massa, en vooral om meer inzicht te krijgen in de slecht begrepen eigenschappen van de tussentijdse resonantie, de eta_c. In deze studie is voor het eerst een speciale multidimensionale analyse, een zogeheten partiële golf-analyse, toegepast op het radioactieve verval van J/psi naar eta_c. Deze studie is gedaan op basis van data verkregen met de Beijing Spectrometer (BES) III, die 's werelds grootste dataset aan J/psi reacties heeft verzameld.

Het promotieonderzoek van Rosa Kappert vond plaats bij de afdeling Nucleaire Energie van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen met financiering via een beurs van de RUG. Zij werkt nu als Docent-onderzoeker Energietransitie aan de Hanzehogeschool in Groningen.