Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:M. Alves Fernandes Bispo, MSc
Wanneer:15 december 2021
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. J.M. (Jan Maarten) van Dijl, prof. dr. G.M. (Gooitzen Michell) van Dam, prof. dr. W.C. (Wiktor) Szymanski
Copromotor:dr. ing. G. (Girbe) Buist
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Fighting infections with light

Mafalda Bispo: Nieuwe therapie tegen bacteriële infecties

Bacteriële infecties zijn een groot probleem voor de gezondheidszorg, zeker in instellingen waar kwetsbare patiënten of patiënten met een verzwakt immuunsysteem verpleegd worden. Omdat steeds meer bacteriën resistent worden tegen huidige antibiotica, is er dringend behoefte aan nieuwe antimicrobiële therapieën. Antimicrobiële fotodynamische therapie (aPDT) is een veelbelovende nieuwe methode waartegen bacteriën geen resistentie kunnen ontwikkelen. Bij deze therapie combineren onderzoekers een molecuul dat aan een bacterie bindt met een molecuul dat onder invloed van licht de bacterie kan doden. In dit proefschrift onderzocht Bispo nieuwe moleculen die gebruikt kunnen worden voor aPDT.

Het onderzoek van Bispo richtte zich specifiek op het bestrijden van de meticilline-resistente Staphylococcus aureus, oftewel MRSA. Ze vond enkele moleculen die aan deze bacteriën kunnen binden, en combineerde deze met een molecuul dat al wordt gebruikt bij een PDT behandeling tegen kanker. De verschillende combinaties bleken erg effectief in het doden van MRSA bacteriën, zelfs wanneer de bacteriën zich verborgen hielden in menselijke cellen of in biofilms. Volgens de promovenda laten deze resultaten zien dat aPDT een veelbelovende nieuwe behandeling kan zijn voor bacteriële infecties, zelfs als de bacteriën al resistent zijn tegen antibiotica.

Curriculum Vitae

Mafalda Bispo (1992) studeerde Klinische Biochemie aan de University of Aveiro in Portugal. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Medische Microbiologie van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Fighting infections with light - Targeted antimicrobial photodynamic therapy.”