Over ons Actueel Evenementen Promoties

Isoflurane induced eNOS signaling and cardioprotection

Preconditioning mechanisms under normal and hyperglycemic conditions
Promotie:Mw. I. (Ines) Baotic
Wanneer:12 december 2018
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. R.H. (Rob) Henning
Copromotor:dr. A.H. Epema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Isoflurane induced eNOS signaling and cardioprotection

Bescherming van hart bij operatie bij diabetici

Narcosegassen beschermen het hart tijdens operaties door hun werking op mitochondriën en de productie van het gas stikstofmonoxide (NO). Dat concludeert Ines Baotić in haar proefschrift. De bescherming is echter verstoord in diabetes, maar blijkt in muizen met diabetes wel hersteld te kunnen worden. Haar bevindingen zijn belangrijk om het hart te beschermen tijdens operaties bij diabetici.

Tijdens een operatie kan de bloedtoevoer naar organen verstoord worden. Dit kan bedreigend zijn voor de gezondheid. Daarom wordt een operatie in sommige gevallen voorafgegaan door anesthetische preconditionering (APC). Daartoe worden dampvormige narcosemiddelen gebruikt, die een orgaan tegen schade beschermen mocht de bloedtoevoer afgesloten wordt. Bij diabetes blijkt deze behandeling het hart echter onvoldoende te beschermen, waardoor het hart schade op kan lopen tijdens hartchirurgie en andere operatieve ingrepen.

Baotić onderzocht het mechanisme van APC in rattenstammen met en zonder diabetes. Zij concludeert dat het hart normaal gesproken in reactie op APC extra stikstofmonoxide produceert, wat een belangrijke rol speelt in de bescherming van het hart tijdens een operatie. Ook concludeert ze dat zuurstofradicalen, geproduceerd door mitochondria, hierbij een rol spelen. Een synthetische stof bleek in muizen het beschermende effect van APC bij diabetes te herstellen, doordat het de stikstofmonoxideproductie op peil houdt en overproductie van zuurstofradicalen voorkomt. Dit is een veelbelovende bevinding om in de toekomst het hart van diabetici bij operaties beter te kunnen beschermen.

Ines Baotić studeerde geneeskunde aan de universiteit van Zagreb, Kroatië. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Klinische Farmacie en Farmacologie van het UMCG. Zij is nu werkzaam als senior medical advisor bij een agentschap voor medicinale producten en medische devices. De titel van haar proefschrift luidt: Isoflurane induced eNOS signaling and cardioprotection. Preconditioning mechanisms under normal and hyperglycemic conditions.