Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. M. (Hilde) Jalving, dr. D.J.A. de Groot
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Studies to optimize selection for immunomodulatory cancer therapy
with focus on immunoPET

De werking van immuuncheckpuntremmers in patiënten met uitgezaaide kanker geanalyseerd met Positron Emissie Tomografie (PET)

Sinds de ontdekking dat bepaalde typen tumoren een verhoogde expressie van zogenoemde immuuncheckpunteiwitten hebben, zijn er een hoop medicijnen ontwikkeld die hierop aangrijpen. Deze medicijnen bestaan uit antilichamen. Ze blokkeren de checkpunteiwitten en stellen zo het immuunsysteem van de patiënt in staat om de tumorcel te herkennen en aan te vallen. Dit lijkt een goede manier om uitgezaaide kanker te behandelen, echter is maar een klein deel van de medicijnen daadwerkelijk effectief en reageert slechts een deel van de patiënten op de behandeling. Met de studies in haar proefschrift probeerde Kok inzicht te krijgen in de farmacokinetiek van immuuncheckpuntremmers, de mate van immuuncheckpuntexpressie en de relatie tot het effect van de behandeling.

Dit onderzocht Kok door bij verschillende patiënten met kanker immuuncheckpuntremmers te geven die radioactief gelabeld waren met 89Zirkonium. Met behulp van Positron Emissie Tomografie visualiseerde ze de farmacokinetiek van de immuuncheckpuntremmer en kwantificeerde ze in welke mate het doeleiwit in gezond weefsel en tumorweefsel tot expressie kwam. De mate van doeleiwit expressie verschilde tussen tumortypen, tussen patiënten en zelfs tussen uitzaaiingen binnen één patiënt. Zij toonde een relatie aan tussen de mate waarin de tumor de immuuncheckpuntremmer opnam en het respons van de tumorcellen die laten gedurende behandeling volgde.

Met deze studies laat Kok zien dat haar selectiemethode aansluit op de interactie tussen het immuunsysteem van de patiënt, de immuuncheckpuntremmer en de tumorcel. De promovendus hoopt dat dit in de toekomst kan helpen om immuuncheckpuntremmers efficiënter te ontwikkelen en de geneesmiddelen beschikbaar te stellen aan de patiënten bij wie ze werken.

Curriculum Vitae

Iris Kok (1988) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Medische Oncologie van het CRCG instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als arts-assistent spoedeisende hulp bij het Tjongerschans Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “Studies to optimize selection for immunomodulatory cancer therapy with focus on immunoPET”.