Over ons Actueel Evenementen Promoties

Functional relevance of eccentric strength maintenance with age during walking

Promotie:Dhr. J.B. (Jeroen) Waanders
Wanneer:17 mei 2021
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. T. (Tibor) Hortobagyi
Copromotors:dr. A. Murgia, dr. J.R. Franz
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Functional relevance of eccentric strength maintenance with age
during walking

Excentrische beenspierfunctie van ouderen geanalyseerd tijdens het lopen

Als we ouder worden, neemt onze spierkracht af. Deze afname is echter niet uniform, de kracht van onze spieren als ze verlengen (excentrische contractie) neemt minder af dan de kracht als de spier verkort (concentrische contractie). We weten echter niet of dit relatieve behoud van excentrische spierkracht op hogere leeftijd ook functionele voordelen biedt tijdens het uitvoeren van alledaagse taken. In dit proefschrift onderzocht Waanders dit, en keek hij naar zowel de excentrische als concentrische spierfuncties van ouderen tijdens het lopen.

Voor het onderzoek liepen tientallen gezonde jongvolwassenen en ouderen op vlakke en hellende oppervlakten, en werd hun beenspierkracht gemeten. Onder andere de relatie tussen beenspierkracht, loopsnelheid en de onderliggende beenspierfunctie werden geanalyseerd. Hieruit vond Waanders grotere verschillen in het looppatroon tussen jong en oud tijdens concentrische spierfunctie dan tijdens excentrische spierfunctie. Daarnaast bleek concentrische beenspierkracht de loopsnelheid van ouderen beter te voorspellen dan excentrische beenspierkracht.

Uit het onderzoek blijkt dus dat concentrische spierkracht een meer beperkende factor in het looppatroon van ouderen lijkt te zijn dan excentrische spierkracht. Mogelijk komt dit juist doordat excentrische spierkracht relatief goed behouden blijft, en daarom concludeert Waanders dat ook excentrische spierkracht een functioneel relevante factor is.

Curriculum Vitae

Jeroen Waanders (1992) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Bewegingswetenschappen van het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zowel op deze afdeling als aan UNC Chapel Hill en NC State University (North Carolina, Verenigde Staten) voerde hij zijn metingen uit. Inmiddels is hij werkzaam als docent/onderzoeker bij Hogeschool Saxion. De titel van zijn proefschrift luidt: “Functional relevance of eccentric strength maintenance with age during walking."