Over ons Actueel Evenementen Promoties

Epidemiological insights in management of aneurysmal subarachnoid hemorrhage

Promotie:Mw. C.E. (Karlijn) van Donkelaar
Wanneer:06 juli 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J.M.C. van Dijk, prof. dr. R.J.M. (Rob) Groen
Copromotor:dr. N.J.G.M. Veeger
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Epidemiological insights in management of aneurysmal subarachnoid
hemorrhage

Risicofactoren voor het krijgen van een subarachnoïdale bloeding en tweede bloeding onderzocht

Bij een beroerte gaat er iets mis in de bloedvoorziening van de hersenen en krijgt een deel van de hersenen te weinig zuurstof. Een van de meest verwoestende vorm van een beroerte is een spontane subarachnoïdale bloeding (SAB), die meestal wordt veroorzaakt door een gebarsten aneurysma in een van de slagaderen in de hersenen. Een veel voorkomende en vaak fatale complicatie van SAB is het optreden van een terugval, een recidief bloeding van het aneurysma, maar op dit moment is nog niet duidelijk welke mensen een hoog risico hebben op zo’n terugval. In dit proefschrift onderzoekt Van Donkelaar daarom wat risicofactoren zijn voor het krijgen van een recidief bloeding, hoe een SAB ontstaat en hoe we de uitkomst van patiënten beter kunnen voorspellen.

Uit een grote analyse bleek onlangs dat het voorkomen van SAB samenhangt met de seizoenen. Van Donkelaar vond bij Groningse patiënten dat de SAB vaker optrad twee á drie dagen na grote dagelijkse drukverschillen. Dit kan mogelijk een aanknopingspunt zijn voor verder onderzoek. Verder zag Van Donkelaar ook dat de meeste recidief bloedingen plaatsvinden bij patiënten met een hoge mFisher score (3-4) of een groot aneurysma. Deze patiënten moeten dus snel behandeld worden aan hun aneurysma. Dit kan door het bloedvat neurochirurgisch te ‘clippen’ of het endovasculair te ‘coilen’. Uit dit onderzoek blijken deze twee behandelingen vergelijkbare resultaten te geven op de lange termijn.

Het blijkt lastig om een goede voorspelling te doen van de klinische uitkomst van patiënten met een SAB. Daarom ontwikkelde Van Donkelaar een voorspellingsmodel aan de hand van de zogenoemde rWFNS-score, en valideerde ze dit model aan de hand van Groningse patiënten. Met behulp van dit model hoopt ze artsen te helpen om betere beslissingen te maken voor hun patiënten.

Curriculum Vitae

Karlijn van Donkelaar (1994) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Neurochirurgie van het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als ANIOS Gynaecologie bij Medisch Centrum Leeuwarden. De titel van haar proefschrift luidt: "Epidemiological insights in management of aneurysmal subarachnoid hemorrhage".