Over ons Actueel Evenementen Promoties

It takes two: the role of a non-smoking partner in a quit attempt

A look at dyadic planning and daily interactions
Promotie:Mw. A.H. (Anne) Buitenhuis
Wanneer:16 juni 2021
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. M. (Mariët) Hagedoorn
Copromotor:dr. M.A. (Marrit) Tuinman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
It takes two: the role of a non-smoking partner in a quit attempt

De rol van een niet rokende partner bij een stoppoging

Stoppen met roken is lastig. Het onderzoek naar dit proces richtte zich tot nu toe vooral op individuen, maar de partner van een roker kan ook een belangrijke rol spelen in gezondheidsgedrag. Daarom onderzocht Buitenhuis in dit proefschrift welke rol een niet-rokende partner kan spelen bij een stoppoging. Allereerst bracht Buitenhuis in kaart hoe niet-rokers over het rookgedrag van hun partner denken. Ze bleken iets negatiever tegenover roken te staan, en zouden het liefst willen dat hun partner zou stoppen met roken.

Het zou volgens Buitenhuis en haar collega’s goed mogelijk zijn dat een stoppoging succesvoller zou zijn als de partner erbij betrokken was. Ze ontwierp een interventie waarbij roker met of zonder hun partner als-dan plannen maakten (als ik na het eten wil roken, dan ga ik in plaats daarvan een wandeling maken). Het maakte echter geen verschil, in beide groepen was ongeveer 30 procent van de rokers na 3 maanden gestopt. Uit de dagelijkse vragenlijsten die de deelnemers invulden bleek dat de kans op roken met name klein was op dagen dat de roker meer steun van de partner kreeg dan gewoonlijk, en op dagen dat rokers en partners meer vertrouwen hadden in de stoppoging.

Curriculum Vitae

Anne Buitenhuis (1992) studeerde Clinical and Psychosocial Epidemiology aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Gezondheidswetenschapen van het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Over het onderzoek verscheen eerder dit persbericht. Momenteel is ze werkzaam als Wetenschappelijk medewerker bij het RIVM. De titel van haar proefschrift luidt: “It takes two: the role of a non-smoking partner in a quit attempt”.