Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Microbes on the move: infectious diseases in asylum seekers

Microben in beweging: infectieziekten bij asielzoekers

In het begin van 2015 was er weinig bekend omtrent de prevalentie van bijzonder resistente micro-organismen (BRMO’s) in de migrantenpopulatie. Er was meer duidelijkheid nodig welke screeningmaatregelen voor infectieziekten en BRMO’s er genomen moeten worden om zowel de gezondheid van asielzoekers als de Nederlandse bevolking te beschermen.

Ravensbergen laat in haar proefschrift zien dat er een hogere prevalentie van BRMO’s gevonden wordt in de asielzoekers patiëntenpopulatie in vergelijking met de algemene patiëntenpopulatie. Hierdoor is screening voor BRMO’s bij opname in het ziekenhuis gerechtvaardigd. Tevens bleek ook dat asielzoekers deze micro-organismen langer bij zich dragen dan verwacht. Dit laat zien dat screeningmaatregelen ook na langduriger verblijf in Nederland nog nodig zijn.

Daarnaast richtte Ravensbergen zich op het evalueren van screening- en vaccinatieprogramma’s in Nederland en in Europa. Een preventief screeningprogramma voor scabiës, geïntroduceerd in Ter Apel, het aanmeldcentrum voor asielzoekers, bleek effectief te zijn in het verlagen van de ziektelast van scabiës. Naast screeningprogramma’s zijn vaccinaties ook relevant om infectieziekten te bestrijden. Alle huidige vaccinatieprogramma’s, geïmplementeerd in Europa, werden onderzocht en nationale vaccinatie-experts werd gevraagd naar hun prioriteiten en aanbevelingen. Deze experts gaven een divers beeld; er zijn grote verschillentussen vaccinatieprogramma’s binnen Europa. Er is meer consensus nodig om vaccinaties te prioriteren en gemiste vaccinaties in te halen. Vaccinaties moeten op meer plekken aangeboden worden en moeten gratis verstrekt worden. Dit soort screening- en vaccinatieprogramma’s zouden effectiever zijn als de mening van asielzoekers wordt meegenomen in het ontwikkelen van beleid.

CV Sofanne Ravensbergen Sofanne Ravensbergen (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was zij werkzaam als arts-assistent interne geneeskunde bij het Scheperziekenhuis te Emmen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Interne Geneeskunde/Infectieziekten in het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Microbes on the move: infectious diseases in asylum seekers. Screening and vaccination policies.