Over ons Actueel Evenementen Promoties

Can hormones get you down?

Studies on sex steroids and depression
Promotie:Mw. A.E. (Anouk) de Wit
Wanneer:22 september 2021
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. R.A. (Robert) Schoevers
Copromotors:dr. M.K. de Boer, dr. E.J. Giltay
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Can hormones get you down?

Effect van geslachtshormonen op stemmingsklachten en depressie

Ongeveer 12 procent van de mannen en 25 procent van de vrouwen krijgt gedurende hun leven een depressie. Onderzoekers denken dat dit verschil misschien komt doordat geslachtshormonen invloed kunnen hebben op je stemming. In dit proefschrift onderzoekt De Wit of er een verband is tussen geslachtshormonen en depressie, en of de pil depressieve klachten kan veroorzaken.

De Wit maakt voor haar onderzoek gebruik van grote Nederlandse en Amerikaanse cohortstudies naar depressie waarin de hoeveelheid geslachtshormoon in het bloed van deelnemers nauwkeurig was bepaald. De Wit vond dat een eenmalige meting van de geslachtshormonen bij volwassenen niet samenhing met depressie. Bij vrouwen in de overgang was er wel een verband tussen de schommelingen in hormonen en stemmingsklachten.

Om te zien of de pil depressieve klachten kon veroorzaken, bekeek De Wit gegevens uit verschillende cohortstudies en vergelijkbare gegevens van duizenden volwassen vrouwen die mee hadden gedaan aan gerandomiseerde klinische onderzoeken. Ze vond dat volwassen vrouwen over het algemeen geen last kregen van depressieve klachten door pilgebruik, maar bij jonge vrouwen zou dit wel het geval kunnen zijn.

Uit het onderzoek blijkt dus dat geslachthormonen verschillende rollen kunnen spelen in depressie en stemmingsklachten. De Wit wil dat toekomstige studies hormonen meermaals meten om de dynamiek van deze interacties beter in kaart te brengen. Ook zijn gerandomiseerde klinische onderzoeken in jonge vrouwen nodig om een definitief antwoord geven op de vraag of bij deze groep vrouwen pilgebruik depressieve klachten kan veroorzaken.

Curriculum Vitae

Anouk de Wit (1993) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Psychiatrie van het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als ANIOS neurochirurgie bij het Haaglanden Medisch Centrum Westeinde. De titel van haar proefschrift luidt: “Can hormones get you down?Studies on sex steroids and depression”.