Over ons Actueel Evenementen Promoties

Identifying targets to optimize immunotherapy
Promotie:Mw. H.H. (Hagma) Workel
Wanneer:22 september 2021
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. H.W. (Hans) Nijman
Copromotor:dr. M. (Marco) de Bruyn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Comprehensive single-cell profiling of intratumoral T and B cells
in gynecological malignancies

Uitgebreide single-cell profilering van intratumorale T- en B-cellen bij gynaecologische maligniteiten

Het lichaamseigen verworven immuunsysteem is bij uitstek in staat tumorcellen gericht te herkennen en aan te vallen. De studies in het proefschrift van Workel richten zich op het bestuderen van deze T-cellen en B-cellen bij baarmoeder- en eierstokkanker, met het uiteindelijke doel om deze cellen beter in staat te stellen tumorcellen aan te vallen en te vernietigen. Er bestaan veel verschillende subtypen van T-cellen, waarvan sommige efficiënter tumorcellen kunnen aanvallen dan andere. T-cellen gekenmerkt door de expressie van CD103, een onderdeel van een integrine, zijn geassocieerd met een betere overleving in veel tumoren; dat dit ook het geval is bij baarmoeder- en eierstoktumoren heeft Workel aangetoond in dit proefschrift. Om te achterhalen waarom deze CD103+ T-cellen zoveel beter zijn in het aanvallen van tumoren, heeft ze deze cellen gedetailleerd bestudeerd op single-cell niveau.

In haar proefschrift heeft ze onder andere de preferentiële locatie, prognostische waarde en het transcriptionele profiel van CD103+ T-cellen in endometrium- en ovariumtumoren beschreven. In haar analyses heeft ze meerdere potentiele therapeutische targets gevonden om de (re)activatie van CD103+ T-cellen in tumoren te verbeteren. Daarnaast heeft ze een link gevonden tussen CD103+ T-cellen, expressie van het chemokine CXCL13 en B-cellen. Dit heeft geleid tot een uitgebreide studie van B-cellen en tertiaire lymfoïde structuren in gynaecologische maligniteiten.

De opgedane kennis uit deze thesis kan bijdragen aan het verbeteren van (respons) op immuuntherapie en biedt daarnaast aanknopingspunten om patiënten te selecteren met een hoge kans op respons op immuuntherapie.

CV Hagma Workel

Hagma Workel (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek, in de vorm van een MD/PhD-traject, vond plaats bij de afdeling Obstetrie en Gynaecologie in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarna was zij werkzaam als arts-assistent neurologie bij het Isala ziekenhuis in Zwolle en per oktober 2021 in het Canisius ziekenhuis te Nijmegen. De titel van haar proefschrift luidt: Comprehensive single-cell profiling of intratumoral T and B cells in gynecological malignancies. Identifying targets to optimize immunotherapy.