Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Emergent dynamic behaviors in complex social and ecological systems

Ecologie en sociologie van complexe systemen

Het promotieonderzoek van Luke Gong richtte zich op het bestuderen van het dynamische gedrag  van sommige klassen van complexe systemen in de ecologie en de sociologie. In het bijzonder stelt hij een co-evolutionaire speltheoretische aanpak voor om geselecteerde sociale en ecologische systemen te modelleren, waarbij er zich tussen de elementen complexe interacties voordoen.

Naast de verandering van de  populatiestrategieën wordt binnen het co-evolutionaire kader ook de verandering van de spellen en de daarbij behorende ecologische of sociologische kenmerken in beschouwing genomen. De verandering van het laatstgenoemde vormt normaliter een terugkoppeling die in beide richtingen werkt. De co-evolutionaire aanpak stelde Gong in staat om tegelijkertijd het dynamische gedrag in de spelsystemen en de omgevingseigenschappen te onderzoeken, en zo een reeks praktische toepassingen te vinden, bijvoorbeeld binnen besluitvormingsprocessen, beheer van hulpbronnen, economisch bestuur en de politiek.

Gong’s proefschrift is opgesplitst in twee delen; in Deel I komt de toepassing van het co-evolutionaire kader voor ecologische systemen aan bod, terwijl Deel II toegewijd is aan een toepassing van het genoemde kader in de sociologie.

Luke Gong verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Discrete Technologie en Productie Automatisering van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG) met financiering via de Chinese Scholarship Foundation. Hij werkt nu als postdoc aan de Washington University in St. Louis (VS).