Over ons Actueel Evenementen Promoties

Special emphasis on non-alcoholic fatty liver disease
Promotie:Dhr. T. (Turtushikh) Damba
Wanneer:07 september 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.J. (Han) Moshage, prof. dr. H. (Harry) van Goor
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The role of the gaseous signaling molecule hydrogen sulfide in
chronic liver disease

De rol van het gasvormige signaalmolecuul waterstofsulfide bij chronische leverziekte: speciale nadruk op niet-alcoholische leververvetting

Damba richtte zich in zijn proefschrift op niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) met nadruk op NAFLD-geassocieerde leverfibrogenese. Hij bediscussieert in detail de rol van hepatocyten en hepatische stellaatcellen in dit proces. Daarnaast presenteert hij een introductie over de gasotransmitter waterstofsulfide (H2S) en zijn rol in de pathofysiologie van NAFLD en fibrogenese.

Damba onderzocht factoren die de endogene productie van H2S beïnvloeden tijdens de ontwikkeling van NAFLD, met name vrije vetzuren, in primaire rat hepatocyten. Hij toont aan dat vrije vetzuren en het fibrogene cytokine TGFβ1 de productie van H2S en de expressie van H2S synthetiserende enzymen sterk verminderen. Daarnaast onderzocht hij het effect van gereduceerde H2S-productie op vetzuurmetabolisme en steatose. Zijn resultaten onderstrepen de belangrijke rol van H2S bij het vrije vetzuur metabolisme van hepatocyten in de context van NAFLD.

Ook werd de rol van H2S in stellaatcelbiologie onderzocht, met name de rol van H2S op stellaatcelactivatie en -veroudering. Damba toonde aan dat de expressie van het H2S synthetiserende enzym y-lyase (CTH) en de productie van H2S waren verhoogd tijdens de activatie van primaire rat hepatische stellaatcellen (HSCs). Daarbij zorgden exogene H2S donoren voor toegenomen HSC proliferatie, terwijl de remming van H2S-productie de proliferatie en activatie van HSCs juist verminderde. Het stimulerende effect van H2S op HSC-activatie wordt veroorzaakt door een toename van mitochondriale activiteit. Cel-specifieke inhibitie van H2S-productie kan een nieuwe target zijn om leverfibrose te limiteren.

CV Turtushikh Damba

Turtushikh Damba (1988) studeerde Farmacie aan de Health Sciences University of Mongolia in Ulaanbaatar, Mongolië. Daarna was hij van 2011 tot 2016 werkzaam als docent-assistent aan dezelfde universiteit. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: "The role of the gaseous signaling molecule hydrogen sulfide in chronic liver disease. Special emphasis on non-alcoholic fatty liver disease".