Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. F.V. (Frans) Suurs
Wanneer:04 januari 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries, prof. dr. M.N. (Marjolijn) Lub-de Hooge
Copromotor:dr. D.J.A. de Groot
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Molecular imaging of immunotherapy biodistribution and the tumor
immune environment

Moleculaire beeldvorming van de biologische verdeling van immunotherapie en de immuunomgeving van de tumor

Suurs had als doel van zijn proefschrift om de verdeling in weefsels van nieuwe immuuntherapieën te evalueren. Indrukwekkende resultaten met immunotherapie, vooral met immuuncheckpuntremmers, hebben voor meerdere tumortypen de behandeling verbeterd. Maar niet alle patiënten hebben baat bij de beschikbare immunotherapieën.

In dit proefschrift wordt daarom in het bijzonder in preklinische modellen gekeken hoe medicijnen verdelen over de weefsels en de tumor. Een geneesmiddel kan met een radionuclide of een fluorofoor gelabeld worden om zo het gedrag te bestuderen.

Suurs bestudeerde in preklinische modellen in zijn proefschrift de verdeling in de weefsels van nieuwe immuuntherapieën. Hij keek naar het gedrag van bispecifieke T-cel bindende medicijnen. Deze medicijnen verbinden T-lymfocyten met tumorcellen en laten de lymfocyten vervolgens de tumorcel doden. Het kennen en begrijpen van de verdeling in weefsels van deze bispecifieke medicijnen is belangrijk voorafgaand aan hun eventuele toepassingen in de kliniek. Daarnaast werden immuuncellen in de tumor in kaart gebracht. Ook hiervoor werd gebruikgemaakt van moleculaire beeldvorming.

CV Frans Suurs Frans Suurs (1989) studeerde Farmaceutische wetenschappen en Oncologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Daarnaast liep hij stage bij het VU en bij Genentech Inc. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Oncologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als post-doctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Oslo. De titel van zijn proefschrift luidt: Molecular imaging of immunotherapy biodistribution and the tumor immune environment.