Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Macrolide maintenance treatment for bronchiectasis

Effectiviteit en resistentie van azitromycine bij beschadigde luchtwegen

Het antibioticum azitromycine verlaagt de kans op luchtweginfecties bij mensen die last hebben van beschadigde luchtwegen. Dat concludeert Josje Altenburg in haar proefschrift, waarin zij het effect van dit middel uitgebreid onderzocht. Er blijkt ook een nadeel aan de behandeling te zitten: er kan resistentie optreden.

Beschadigingen of uitstulpingen van de luchtwegen, ook wel bronchiëctasieën genoemd, kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Door die beschadigingen of uitstulpingen zijn de longen minder beschermd tegen invloeden van buitenaf, waardoor bacteriën eerder in de longen gaan groeien en chronische ontsteking kunnen veroorzaken. Patiënten met bronchiëctasieën hebben vaak veel last van hoesten en terugkerende luchtweginfecties. Dat wordt in sommige gevallen behandeld met een lange kuur van een lage dosis azitromycine. Maar er was nog weinig wetenschappelijk bewijs voor de behandelmethode.

In een studie onder 83 patiënten toont Altenburg aan dat patiënten die azitromycine gebruiken duidelijk minder vaak infecties hebben, een betere kwaliteit van leven ervaren en een betere longfunctie hebben. Bijwerkingen waren maagdarm-problemen, maar niet in hevige mate. Uit het longslijm van patiënten bleek echter dat het aantal bacteriën weliswaar afnam door azitromycine, maar dat de aanwezige bacteriën wel resistent geworden waren tegen azitromycine. De patiënten zelf hadden daar geen last van, maar op de lange termijn kan dit wel schadelijk worden, voor de patiënt zelf en voor de omgeving. Daarom zou het goed zijn het middel alleen te geven als van te voren bekend is dat het bij de patiënt een gunstig effect zal hebben. Altenburg laat zien dat dit mogelijk voorspeld kan worden met een CT-scan of bloedtest, maar voor precieze selectiecriteria moet nog verder onderzoek gedaan worden.

Josje Altenburg (1979) studeerde geneeskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij verrichte haar onderzoek bij de afdeling Longziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen in samenwerking met het  Medisch Centrum Alkmaar (Noordwest Ziekenhuisgroep). Het onderzoek werd onder meer gefinancierd door de Foreest Stichting Alkmaar en Pfizer bv. Altenburg is momenteel werkzaam als longarts in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.