Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Metabolic and mitogenic functions of fibroblast growth factor 1

Werking en veiligheid van FGF1 als medicijn voor diabetes type 2

Diabetes type 2 is een wereldwijd gezondheidsprobleem, maar de huidige medicijnen zijn nog niet voor alle patiënten even effectief. Een nieuw ontdekt hormonaal eiwit genaamd Fibroblastgroefactor 1 (FGF1) kan wellicht een betere behandeling bieden, want bij muizen met diabetes leidde toediening van dit eiwit al tot zeer sterke antidiabetische effecten. Het is echter nog niet bekend hoe FGF1 precies werkt en of het helemaal veilig is. Daarom onderzoekt Struik in dit proefschrift het werkingsmechanisme en de veiligheid van FGF1 in een preklinische studie.

Om dit werkingsmechanisme te onderzoeken maakte Struik gebruik van muizen en celmodellen. Het FGF1 eiwit bleek een netwerk in de muizenhersenen te activeren die betrokken is bij de regelen van het glucosegehalte in het lichaam. Dit netwerk communiceert met spieren en andere organen en zorgt er onder invloed van FGF1 voor dat de diabetische kenmerken gecorrigeerd worden.

Naast de vondst van dit mechanisme keek Struik ook naar mogelijke bijwerkingen. FGF1 stimuleert namelijk ook de celgroei, wat een obstakel kan vormen voor therapeutische toepassing. Struik wist echter nieuwe varianten van FGF1 te genereren die deze bijwerkingen aanzienlijk minder vertoonden. Met deze resultaten hoopt Struik een bijdrage te leveren naar een veilig en effectief medicijn voor diabetes type 2, op basis van FGF1.

Curriculum Vitae

Dicky Struik (1984) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Kindergeneeskunde van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: "Metabolic and mitogenic functions of fibroblast growth factor 1."