Over ons Actueel Evenementen Promoties

Middle managers’ innovative work behavior and their social network position

A search on slippery ice
Promotie:Dhr. T. (Tjeerd) Zandberg
Wanneer:06 juli 2020
Aanvang:14:30
Promotor:R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof
Copromotor:dr. J.M.E. (Mark) Huisman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Middle managers’ innovative work behavior and their social
network position

Innovatieve en niet-innovatieve middenmanagers

Sommige middenmanagers zijn meer innovatief dan andere. Dit gegeven heeft Tjeerd Zandberg vanuit drie samenhangende perspectieven onderzocht.

Een primaire rol van middenmanagers bestaat uit het analyseren, verwerken, en doorgeven van informatie. Middenmanagers onderhouden intensieve contacten met onder meer andere middenmanagers. Er is daarom onderzocht hoe de structuur van een sociaal netwerk innovatief gedrag faciliteert of juist beperkt. Als tweede is onderzocht in hoeverre individuele kenmerken invloed hebben op innovatief gedrag. Het zijn namelijk de individuele eigenschappen die bepalen hoe een middenmanager omgaat met kansen en beperkingen.

De derde factor richt zich op de complexiteit van moderne organisaties. Middenmanagers opereren vaak in organisaties met meer locaties die zich op zekere afstand van het hoofdkantoor bevinden en in complexe samenwerkingsverbanden zoals franchising of joint ventures. Dergelijke complexe structuren beïnvloeden de autonomie en daarmee mogelijk het innovatief gedrag van middenmanagers.

Er zijn drie empirische studies uitgevoerd: Studenten van een managementopleiding, een internationaal bedrijf met een complexe organisatorische structuur en meer locaties, en het bestuur van een gemeente in Mexico Stad. Daarnaast is er een simulatiestudie uitgevoerd om een optimale strategie te bepalen voor het omgaan met ontbrekende data in de uitgevoerde netwerkanalyses.

De resultaten suggereren dat innovatief gedrag van middenmanagers waarschijnlijk wordt beïnvloed door individuele verschillen in persoonlijkheid en doeloriëntatie. Potentiële invloeden van netwerkpositie zijn niet gevonden. Invloed van organisatorische factoren die aan autonomie zijn gelieerd kon niet worden vastgesteld.