Movement, cognition and underlying brain functioning in children

Effect van bewegingslessen op de fitheid en cognitie van kinderen
Voor kinderen is het heel belangrijk dat ze genoeg bewegen, voor hun fysieke ontwikkeling, maar ook voor hun mentale ontwikkeling. Daar zijn onderzoekers het wel over eens, maar het is nog onduidelijk welke vorm van bewegen het meest effectief is om de cognitieve functies van kinderen te verbeteren. In dit proefschrift onderzocht Van der Fels de relatie tussen motoriek en cognitie in kinderen van 8 tot 10 jaar oud, en bekeek ze de effecten van verschillende bewegingslessen op de cognitie en hersenfunctie van de kinderen.
Motoriek bleek bij de kinderen vooral samen te hangen met de cognitieve functies die direct gerelateerd zijn aan motorische taken. Door middel van functionele MRI scans probeerde Van der Fels te achterhalen of patronen in de hersenen deze relatie konden verklaren, maar dit kon niet worden aangetoond. Daarnaast vond ze ook dat een cognitief uitdagende en een matig-tot-intensieve bewegingsles geen direct effect had op de aandacht van de kinderen en hoe ze reageerden op prikkels. Wel vond ze dat hoe meer kinderen matig-tot-intensief bewogen, hoe beter hun aandacht en reactie op prikkels was direct na de beweegsessie.
Ook zag Van der Fels dat twee 14-weekse bewegingslessen op groepsniveau geen invloed hebben op de fitheid en de motoriek van de kinderen. Wel bleek dat hoe meer de kinderen matig-tot-intensief bewogen, hoe beter hun cardiovasculaire fitheid en motoriek. Van der Fels concludeert dus dat de effectiviteit van deze bewegingslessen afhangt van de eigenschappen van het individu en hoeveel het kind matig-tot-intensief beweegt tijdens de bewegingslessen.
Curriculum Vitae
Irene van der Fels (1991) studeerde Sportwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan het onderzoeksprogramma SMART Movements van onderzoeksinstituut Science in Healthy Ageing & healthcaRE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Movement, cognition and underlying brain functioning in children”.