Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Plasticity of visual field representations

Plasticiteit van gezichtsveldrepresentaties

Om het aanpassingsvermogen van de visuele cortex te begrijpen is het noodzakelijk om de functionele organisatie ervan te ontrafelen. De Oliveira Carvalho had als doel van haar proefschrift te begrijpen hoe bij volwassenen factoren zoals visuele ervaring, gezichtsvelddefecten en voorspellende mechanismen de representatie van het gezichtsveld in de visuele cortex beïnvloeden. Daarnaast had ze als doel technieken en onderzoeksmethoden te ontwikkelen, die de responsen en receptieve velden (‘receptive fields’, RFs) van hersencellen én hun onderlinge verbindingen in de visuele cortex, modelmatig kunnen karakteriseren.

Daartoe heeft ze functionele MRI (fMRI) gecombineerd met computermodellen gebaseerd op de werking van hersencellen in het menselijk brein. Deze computermodellen heeft ze vervolgens gebruikt om te onderzoeken of neuronen in de visuele cortex — op populatie- of subpopulatieniveau — het vermogen hebben om hun RF aan te passen. Ze heeft bestudeerd hoe die aanpassing het gevolg kan zijn van gesimuleerde of werkelijke schade aan het visuele systeem, of van verschillende vormen van stimulering. De voornaamste uitkomsten van het onderzoek zijn 1) een nieuwe en veelzijdige techniek, genaamd ‘micro probing’ (MP), die de activiteit van neurale subpopulaties in de visuele cortex heel precies kan beschrijven, uitgaande van slechts een minimum aan aannames; 2) de ontwikkeling van nieuwe stimuli waarmee RFs in kaart kunnen worden gebracht. Hiermee is tevens aangetoond dat de neurale respons wordt beïnvloed door de taak en het type stimulus; 3) een nieuwe methode om het gezichtsveld in kaart te brengen. Deze methode maakt het mogelijk om de aard en grootte van gezichtsvelddefecten in te schatten en geeft tevens informatie over de werking van de visuele cortex; en 4) de bevinding dat bij gezonde proefpersonen neurale verbindingen veranderen als gevolg van een (gesimuleerd) gezichtsvelddefect. De ontbrekende informatie, als gevolg van het gezichtsvelddefect, wordt daardoor aangevuld, hetgeen ertoe leidt dat het defect wordt gemaskeerd en niet bewust wordt waargenomen.

De nieuwe technieken en bevindingen dragen bij aan de kennis over het aanpassingsvermogen van de volwassen visuele cortex. De nieuwe kennis kan gebruikt worden bij het ontwikkelen van behandelstrategieën die gericht zijn op herstel van het zien en in de visuele revalidatie.

CV Joana De Oliveira Carvalho

Joana De Oliveira Carvalho (1992) studeerde Biomedical Engineering aan de Universiteit van Lissabon, Portugal. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Laboratorium voor Experimentele Oogheelkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Plasticity of visual field representations”.