Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Treatment of neonatal hyperbilirubinemia

Behandeling van neonatale hyperbilirubinemie

Neonatale geelzucht, gekenmerkt door een gele verkleuring van de huid en ogen, komt veel voor bij pasgeborenen, vooral als ze te vroeg geboren zijn. De gele verkleuring wordt veroorzaakt door te grote hoeveelheden van het gele pigment bilirubine, wat leidt tot de naam hyperbilirubinemie. Bij ernstige hyperbilirubinemie kan bilirubine neerslaan in de hersenen en daar schade veroorzaken. Deze schade kan onomkeerbare spasticiteit veroorzaken, maar ook problemen met het horen en zien. Onbehandeld kan het zelfs de dood tot gevolg hebben. Om deze neurologische schade te voorkomen, is het essentieel om neonatale hyperbilirubinemie op tijd te diagnosticeren en te behandelen. Van der Schoor beschrijft in haar proefschrift verschillende studies naar de behandelopties van deze ziekte, en gebruikt daarbij zowel diermodellen als te vroeg geboren kinderen.

Neonatale hyperbilirubinemie wordt behandeld met blauw licht fototherapie. Oorspronkelijk werd dit blauwe licht uitgezonden door TL-buizen. Deze TL-buizen produceren echter veel warmte en in de literatuur is aangetoond dat hun licht DNA-schade kan veroorzaken in pasgeborenen. Momenteel worden TL-buizen geleidelijk vervangen door light-emitting-diode (LED) apparaten. In dit proefschrift heeft Van der Schoor het effect van LED-fototherapie getest op DNA-schade en oxidatieve stress in zowel pasgeboren ratten als te vroeg geboren kinderen met geelzucht. Hier kwam uit dat LED-fototherapie niet geassocieerd is met deze negatieve bijwerkingen.

Daarnaast beschrijft ze twee therapeutische galzouten, ursodeoxycholzuur en obeticholzuur, die als potentiële therapie zouden kunnen dienen voor neonatale hyperbilirubinemie. Beide stoffen verlagen bilirubine in zowel het bloed als in de hersenen van pasgeboren muizen en ratten met geelzucht. Het mechanisme hiervan is dat beide stoffen de bilirubine-ontgifting door de darm bevorderen.

CV Lori van der Schoor

Lori van der Schoor (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast was zij werkzaam als MD/PhD-kandidaat bij de afdeling Kindergeneeskunde in de groep van Prof. dr. Henkjan Verkade en Prof. dr. Hans Jonker en deed zij een deel van haar promotieonderzoek in de groep van Prof. Robert Tukey aan de University of California - San Diego. De titel van haar proefschrift luidt: “Treatment of Neonatal Hyperbilirubinemia - Phototherapy and Beyond”.