Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Showcasing European music festival networks

the case of Eurosonic Noorderslag
Promotie:Dhr. R. (Rob) Ahlers
Wanneer:01 maart 2021
Aanvang:14:30
Promotor:S.M. (Sara) Strandvad, Dr
Copromotor:K.A. (Kristin McGee) McGee, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Showcasing European music festival networks

Het succes van Eurosonic Noorderslag verklaard

Eurosonic Noorderslag (ESNS) is in zijn 35-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende muziekfestivals van Europa. Het kon ook dit jaar - met een coronaprogrammering - weer een succesvolle editie bijschrijven. Rob Ahlers heeft voor zijn promotie aan de RUG gereconstrueerd waardoor ESNS zo’n succes is geworden. Hij concludeert dat het de status als voornaamste Europees showcasefestival verkreeg door het opbouwen van innovatieve internationale netwerken. ESNS fungeert als model voor initiatieven die bijdragen aan het behoud van lokale culturele identiteit en die tegelijkertijd internationale samenwerkingsprojecten uitvoeren. Het festival heeft een sterke naam opgebouwd als kwaliteitsfilter dat status en reputatie toevoegt aan de biografie van artiesten die worden toegelaten tot het evenement.

Dit jaar schreef ESNS met een corona-editie een nieuw, succesvol hoofdstuk van haar rijke geschiedenis. De online editie overtrof de ambitieuze verwachtingen, stelde de organisatie zelf. De optredens en online conferentie bleken een onverwacht voordeel te hebben: de shows werden massaal bekeken en online netwerken bleek ook pluspunten te hebben.

Ahlers beschrijft waarom het festival belangrijk is voor cultuur en legt praktische en theoretische verbanden waarop festivalonderzoekers kunnen voortbouwen. Hij onderzocht de manier waarop ESNS zich heeft ontwikkeld tot spil van de Europese muziekindustrie en vooraanstaand platform voor de promotie van Europees muziekrepertoire. Sociale, etnografische en culturele processen hebben deze succesvolle ontwikkeling gefaciliteerd vanaf het begin in 1986 tot aan het heden. Mede door de prijzencultuur en het gemedieerde karakter dient ESNS als duw in de rug voor opkomende (internationale) artiesten.

Door het brede publieksbereik, de rol in placemaking, de integratie van mainstream en sociale media en de significante economische rol binnen de culturele industrie, fungeren moderne showcasefestivals als translokale netwerken, concludeert Ahlers. Dat wil zeggen, zij voelen zich verbonden met de (Europese) muziekindustrie vanuit lokaal perspectief. Hoewel de Europese muziekindustrie verschillend wordt geïnterpreteerd door de diverse spelers in het showcasefestival-landschap, worden de voordelen en het belang van samenwerking dan ook breed gedragen.

Met verhalen en ervaringen van artiesten afkomstig uit de noordelijke regio's van Nederland blikt Ahlers terug op controverses en debatten uit de eerste festivaledities. Dit biedt een nieuw en soms onthullend perspectief op de functie van optreden op een showcasefestival. Regionale artiesten die onderdeel zijn (geweest) van de Eurosonic line up weerleggen het romantische idee dat Eurosonic een formule biedt om als artiest ontdekt te worden, ten gunste van een meer rationele benadering en werkethiek. Het hele proces - het voorbereidende werk, het optreden en de eventuele nasleep van een showcasefestivaloptreden - kan op zichzelf als educatief en professionaliserend worden aangemerkt.

Tot slot beschrijft Ahlers in zijn proefschrift ook drie andere Europese showcasefestivals, waartegen Eurosonic kan worden gecontrasteerd. Ahlers onderzoek is het eerste naar showcasefestivals als specifieke categorie, en bestudeert deze vanuit meerdere invalshoeken.