Over ons Actueel Evenementen Promoties

Manipulating age-related metabolic flexibility

Using pharmacological and dietary interventions
Promotie:Mw. M.B. (Marleen) Dommerholt
Wanneer:14 juni 2021
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. J.W. (Hans) Jonker
Copromotor:dr. J.K. (Janine) Kruit
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Manipulating age-related metabolic flexibility

Interventies voor het verbeteren van metabole gezondheid op oudere leeftijd

Ouderen van vandaag zijn niet gezonder dan hun ouders op dezelfde leeftijd. Dit komt met name door lichamelijke inactiviteit en overmatige voedselinname, die de verslechtering van gezondheid door ouderdom versnellen. Meer dan 70 procent van de ouderen boven de 60 jaar lijdt aan minstens één chronische ziekte, zoals diabetes. Onderzoekers werken aan verschillende anti-verouderingsstrategieën om de metabole gezondheid van ouderen te verbeteren. In dit proefschrift onderzocht Dommerholt samen met haar collega’s de werkzaamheid van verschillende farmacologische en voedingsinterventies die op hoge leeftijd werden gestart.

Voor haar onderzoek testte Dommerholt eerst of het toedienen van zogenoemde fibroblast groeifactoren (FGFs), die recent belangstelling kregen als medicijn voor metabole ziekten. De toediening van FGF21 en FGF19 bleek de symptomen van leveraandoeningen met succes te verminderen, maar had geen anti-diabetische effecten. FGF1 heeft potentie om de metabole processen aan te pakken, maar voor dit echt toegepast kan worden moeten volgens Dommerholt eerst de signaleringsroutes die proliferatie stimuleren beter onderzocht worden.

Voedingsinterventies zoals calorie- en eiwitbeperking bleken bij verouderde muizen een groot effect te hebben op de metabole gezondheid en flexibiliteit. Met name de glucose- en energiehuishouding van oude muizen kan worden verbeterd door voedingsinterventies. Een vetrijk dieet bleek nog schadelijker voor oude muizen in vergelijking met jonge muizen, want het zorgde voor een sterke vermindering van metabole flexibiliteit, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van metabole ziekten. Het is volgens Dommerholt dus duidelijk dat het belang van goede voeding op hogere leeftijd toeneemt om de stofwisseling gezond te houden.

Curriculum Vitae

Marleen Dommerholt (1989) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Kindergeneeskunde van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen, UBC en Novo Nordisk. Momenteel is ze werkzaam als postdoc bij de University Southern Denmark. De titel van haar proefschrift luidt: “Manipulating age-related metabolic flexibility: Using pharmacological and dietary interventions.”