Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. S. (Siqi) Qiu
Wanneer:01 mei 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries, prof. dr. G.M. (Gooitzen Michell) van Dam
Copromotor:dr. C.P. (Carolien) Schröder
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimizing the treatment strategy of breast cancer

Optimaliseren van de behandelingsstrategie van borstkanker

Borstkanker is wereldwijd de belangrijkste kankergerelateerde doodsoorzaak bij vrouwen en daarmee een mondiaal gezondheidsprobleem. In zijn proefschrift beschrijft Qiu onderzoek naar nieuwe technieken die kunnen bijdragen aan verfijning van chirurgische ingrepen bij borstkanker. Daarnaast evalueert hij karakteristieken van de primaire tumor en zijn immunologische omgeving, die een basis zouden kunnen zijn voor het optimaliseren van systemische therapie.

Hij ontwikkelde een statistisch model waarmee het risico van uitzaaiing naar de oksellymfklieren kan worden voorspeld. Met dit model kan preoperatief een groep van patiënten met een laag risico geïdentificeerd worden, voor wie een okselkliertoilet wellicht overbodig is. De haalbaarheid en nauwkeurigheid van twee nieuwe technieken (fluorescente optische moleculair beeldvormingen en micro-CT scanning) zijn onderzocht om de tumorvrije marge tijdens de operatie te bepalen. Beide technieken zijn tijdens de operatie technisch goed uitvoerbaar en hebben de potentie om de bepaling van de tumorvrije marges bij borstsparende operaties tijdens de operatie te verbeteren.

Ook beschrijft hij de expressie van de androgeen receptor (AR) in de tumorcellen en een aantal karakteristieken van de samenstelling van de immunologische micro-omgeving van primaire HER2-positieve borsttumoren. Bij HER2-positieve borstkanker zit er veel HER2 op de kankercellen. HER2 is een eiwit dat groei en celdeling induceert. Wanneer er veel HER2 aanwezig is, krijgen de kankercellen veel signalen om te groeien en te delen. De AR-expressie is negatief gecorreleerd met immuuncelinfiltratie in de tumor. Op basis van de AR-expressie in de tumor en de samenstelling van het infiltraat kunnen verschillende subgroepen bij HER2-positieve borstkanker geïdentificeerd worden. Deze subgroepen kunnen mogelijk baat hebben bij verschillende behandelstrategieën.

Qiu laat zien hoe de chirurgische behandeling voor borstkanker minder ingrijpend kan worden en hij draagt nieuwe inzichten aan op het gebied van de tumorbiologie van borstkanker. Zijn resultaten kunnen bijdragen aan de optimalisering en de ontwikkeling van nieuwe behandelstrategieën voor deze ziekte.

CV Siqi Qiu

Siqi Qiu (1987) studeerde Geneeskunde aan het Shantou University Medical College in China. Daarna was hij werkzaam bij het Breast Center Cancer Hospital van dezelfde universiteit. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij prof. dr. E.G.E. de Vries en prof. dr. G.M. van Dam aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Optimizing the treatment strategy of breast cancer”.